W pierwszym półroczu 2016 LOTOS wypracował 1 211 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację (EBITDA). Wynik operacyjny (EBIT) wyniósł 688 mln zł, a zysk netto 332 mln zł. Wykorzystanie nominalnych zdolności przerobowych rafinerii w Gdańsku kształtowało się na średnim poziomie 96% (99% w II kwartale br.).
Operacyjne przepływy pieniężne LOTOSU wyniosły w I półroczu br. 950 mln zł (+82% r/r), co potwierdza bardzo dobrą zdolność spółki do generowania gotówki z podstawowej działalności. Zadłużenie netto było niższe o 335 mln zł, i wyniosło 5 366 mln zł.
Rekordowe wydobycie – 5 mln baryłek w sześć miesięcy
Średnie dzienne wydobycie spółek LOTOSU w Norwegii, Polsce i na Litwie wyniosło w analizowanym okresie 29 tys. baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (boe) (+106% r/r). W całym I półroczu 2016 LOTOS wydobył blisko 5 mln boe (+135% r/r). Jest to najwyższy wynik w historii spółki.
Przychody ze sprzedaży segmentu wydobywczego wyniosły 611 mln zł (+61% r/r), na co wpływ miało zwiększone wydobycie gazu, kondensatu i ropy naftowej ze złóż na polu Sleipner (Norweski Szelf Kontynentalny) oraz złoża B8 (Morze Bałtyckie). Wynik operacyjny (EBIT) wyniósł w I półroczu br. -16,8 mln zł, co było spowodowane przede wszystkim efektem zdarzeń jednorazowych (odpisy na poszczególnych koncesjach). Oczyszczony EBIT segmentu wydobywczego wyniósł 71,4 mln zł (+56% r/r) a oczyszczony wynik operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) 352 mln zł (+98% r/r).
Wyższy EBIT mimo niższej marży
Na koniec czerwca 2016 w ramach sieci LOTOS działało 478 stacji – o 29 więcej niż rok wcześniej. W tym stacji LOTOS Optima było 198 (o 23 obiekty więcej niż w I półroczu 2015).
Dzięki optymalizacji działalności operacyjnej sieci LOTOS, mimo niskiej marży paliwowej, obszar detaliczny wykazał w I półroczu 2016 zysk operacyjny na poziomie 18,2 mln zł (+10,3% r/r).
Projekt EFRA – pierwszy rok za nami
W ramach realizowanego Projektu EFRA w II kw. 2016 zawarto kolejne kontrakty na projektowanie techniczne oraz zarządzanie dostawami i budową połączeń międzyobiektowych oraz instalacji pomocniczych.
W maju br. uzyskano pozwolenie na budowę dla instalacji destylacji próżniowej (HVDU). Prowadzono zaawansowane prace projektowe i kontraktowe dostaw dla głównych instalacji projektu: instalacji opóźnionego koksowania/instalacji hydroodsiarczania benzyny z koksowania (DCU/CNHT), wytwórni wodoru (HGU) i instalacji HVDU.
Kontynuowano prace przy budowie stacji energetycznej, nowej estakady rurociągowej oraz prace drogowe. Rozpoczęto prace palowania terenu pod zbiorniki dla półproduktów z instalacji DCU. Na koniec czerwca 2016 stopień zaawansowania prac Projektu EFRA wyniósł 23% i przekroczył plan ustalony na poziomie 20,5%.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii