• <
KONGSBERG_2023

Najnowocześniejszy na świecie w pełni automatyczny system balastowania doku pływającego powstał w gdyńskiej stoczni

pc

04.08.2017 14:32 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Najnowocześniejszy na świecie w pełni automatyczny system balastowania doku pływającego powstał w gdyńskiej stoczni

Partnerzy portalu

Najnowocześniejszy na świecie w pełni automatyczny system balastowania doku pływającego powstał w gdyńskiej stoczni - GospodarkaMorska.pl

Najnowocześniejszy na świecie w pełni automatyczny system balastowania doku pływającego powstał w gdyńskiej stoczni CRIST. Wyposażona jest w niego jednostka Marco Polo, która zwiększy powierzchnię Księstwa Monako o 6 ha. Ten pływający dok budowany dla francuskiego armatora to owoc międzynarodowego prestiżowego projektu, dzięki któremu w miejscu, gdzie jeszcze teraz znajduje się zatoka, powstanie osiedle apartamentowców. Przekazanie nowoczesnej jednostki armatorowi zaplanowano na początek przyszłego tygodnia.

Przekazanie doku to zwieńczenie blisko rocznych prac. W ich wyniku powstała innowacyjna jednostka, która umożliwi umiejscowienie kesonów betonowych, pełniących rolę fundamentów dla nowego nabrzeża. Własny napęd pozwoli dokowi na precyzyjne rozmieszczenie elementów konstrukcyjnych na dnie morza.

Marco Polo to element kontraktu dla firmy Bouygues Travaux Publics, która wraz z partnerami opracowała zabudowę nowej dzielnicy Księstwa Monako. Na powierzchni 60 000 m kw. powstaną m.in. luksusowe apartamenty, promenada i parki. Osiedle ma stać się atrakcją turystyczną, a jego niecodzienne położenie ma przyciągać nowych inwestorów.

Na dodatkową uwagę zasługuje fakt, że w czasie budowy doku zostały wykorzystane wiedza i doświadczenie Polaków. Zadaniami stoczni było zarówno opracowanie projektu, jak i budowa oraz testy nowej jednostki. Pływający dok został wyposażony m.in. w innowacyjny system balastowy i pomiarowy. Przeznaczony jest on do kontrolowania, wraz z symulacyjnym przewidywaniem stabilności, oraz automatycznego balastowania doku (automatyczna kontrola i sterowanie pompami balastowymi i zaworami, aby utrzymać dok w zadanym reżimie stabilności, z jednoczesną korekcją wszystkich krytycznych parametrów), jak też dzięki zastosowanemu systemowi pomiarowemu umożliwia wyznaczenie poziomu balastów w zbiornikach, zanurzenia doku, przechyłów i strzałki ugięcia w trzech położeniach oraz naprężeń krytycznych. System ten również mierzy i kontroluje wpływ warunków atmosferycznych na stabilność (kierunek i siła wiatru, wpływ falowania, głębokość wody pod stępką, naprężenia w układzie cumowniczo-kotwicznym) i ewentualną utratę integralności doku. Wszystkie te cechy zostały sprzężone i wkomponowane w jeden spójny redundancyjny interaktywny system komputerowy, zdolny do pracy autonomicznej i przetwarzania danych w czasie rzeczywistym oraz do kontroli i monitoringu przy założonych przez operatora parametrach, tak aby nie przekroczyć warunków dopuszczalnych, a wstrzymać operacje prowadzone na doku przed osiągnięciem uwarunkowań krytycznych, zagrażających załodze lub samemu dokowi. Podsumowując, system zapewni m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. Dzięki temu ani dok, ani prefabrykowane na nim fundamenty nowoczesnych apartamentowców nie zostaną uszkodzone.

– Dok NB 56 to kolejna realizacja umacniająca pozycję CRIST na wymagającym, a jednocześnie perspektywicznym francuskim rynku. Cieszymy się, że po NB 105 Zourite oddajemy kolejną w pełni wyposażoną jednostkę, przeznaczoną na ten rynek – mówi Tomasz Wrzask, PR Manager CRIST.

Stocznia CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestosiedmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Jakość świadczonych usług oraz potencjał produkcyjny CRIST znajdują coraz większe uznanie u armatorów, czego doskonałym dowodem są kolejne kontrakty wypełniające portfel zamówień do końca 2018 roku. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.

Dok Marco Polo w liczbach

- długość: 56,4m;
- szerokość: 49,3 m;
- wysokość: 25,5 m do górnego pokładu;
- powierzchnia robocza pokładu głównego: 56,4x34,72;
- masa netto jednostki: ponad 3000 ton.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.