PMK
Przez pierwsze 9 miesięcy tego roku o 16 proc. wzrosła liczba złomowań statków, w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku. Poprzez zmniejszanie swojej floty, armatorzy wciąż próbują tnąć koszty w obliczu malejącego popytu.
W pierwszych trzech kwartałach armatorzy zezłomowali jednostki o łącznej nośnośi 36,2 mln dwt. Większość z tych statków na żyletki trafiła w pierwszych 4 miesiącach tego roku. Wtedy zezłoowano aż 21,8 mln dwt.
Jednak nawet biorąc pod uwagę okres maj - wrzesień to złomowania wzrosły o 2,9 mln dwt (26 proc.) w porównaniu do zeszłego roku. Oznacza to, że spadek liczby złomowanych jednostek w drugiej części roku był po prostu częścią cyklu.
- Kiepski stan światowej gospodarki oraz negatywne prognozy dla żeglugi muszą być w ostry sposób kontrowane właśnie poprzez złomowanie - tłumaczy Peter Sand, główny analityk z organizacji BIMCO.
Co ciekawe od stycznia 2014 roku do września obecnego roku wzrosła także średnia wielkość złomowanego statku (32 proc. w 2015 r. i 13 proc. w 2016 r.).
- Ten trend łatwo wytłumaczyć słabnącym popytem globalnym, w szczególności na usługi kontenerowców. Przez to przybywa więcej tonażu niż jest na niego zapotrzebowanie. Z kolei rozbudowa Kanału Panamskiego spowodowała mniejszą użyteczność jednostek typu panamax - wyjaśnia Sand.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"