PMK
Przez pierwsze 9 miesięcy tego roku o 16 proc. wzrosła liczba złomowań statków, w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku. Poprzez zmniejszanie swojej floty, armatorzy wciąż próbują tnąć koszty w obliczu malejącego popytu.
W pierwszych trzech kwartałach armatorzy zezłomowali jednostki o łącznej nośnośi 36,2 mln dwt. Większość z tych statków na żyletki trafiła w pierwszych 4 miesiącach tego roku. Wtedy zezłoowano aż 21,8 mln dwt.
Jednak nawet biorąc pod uwagę okres maj - wrzesień to złomowania wzrosły o 2,9 mln dwt (26 proc.) w porównaniu do zeszłego roku. Oznacza to, że spadek liczby złomowanych jednostek w drugiej części roku był po prostu częścią cyklu.
- Kiepski stan światowej gospodarki oraz negatywne prognozy dla żeglugi muszą być w ostry sposób kontrowane właśnie poprzez złomowanie - tłumaczy Peter Sand, główny analityk z organizacji BIMCO.
Co ciekawe od stycznia 2014 roku do września obecnego roku wzrosła także średnia wielkość złomowanego statku (32 proc. w 2015 r. i 13 proc. w 2016 r.).
- Ten trend łatwo wytłumaczyć słabnącym popytem globalnym, w szczególności na usługi kontenerowców. Przez to przybywa więcej tonażu niż jest na niego zapotrzebowanie. Z kolei rozbudowa Kanału Panamskiego spowodowała mniejszą użyteczność jednostek typu panamax - wyjaśnia Sand.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii