pc
LNG, czyli skroplony gaz ziemny, to alternatywa wobec tradycyjnych dostaw rurociągami. PE, popierając strategię KE, dotyczącą LNG, zaznaczył, że musi się ona przyczynić do zabezpieczenia dostaw energii dla UE.
Strategię na rzecz magazynowania gazu i LNG Komisja Europejska przedstawiła w lutym. Nie jest to akt prawny, tylko wskazanie kierunku, w jakim powinna iść UE.
Europosłowie zaznaczyli, że państwa członkowskie położone w regionie Morza Bałtyckiego i w środkowej oraz południowej części Europy, jak również Irlandia, uzależnione są od jednego dostawcy i narażone na zakłócenia dostaw. Ich zdaniem, dostępność LNG poprawiłaby stan dostaw i zwiększyła konkurencyjność na rynku. Jako przykład podali uruchomienie terminala LNG na Litwie, który doprowadził do obniżenia cen przez rosyjski Gazprom.
Parlament Europejski podkreślił, że podnoszenie efektywności i upowszechnianie energii ze źródeł odnawialnych LNG oraz magazynowanie gazu odgrywają kluczową rolę w zmniejszaniu uzależnienia od błękitnego paliwa z Rosji.
Europosłowie wyrazili także zaniepokojenie planami budowy gazociągu Nord Stream 2. Ich zdaniem, podwojenie istniejącej rosyjskiej magistrali biegnącej po dnie Morza Bałtyckiego przyniosłoby skutki odwrotne do zamierzonych w kwestii bezpieczeństwa energetycznego, dywersyfikacji źródeł dostaw oraz solidarności między państwami UE. A jeśli Nord Stream 2 powstanie, znacznie wzrośnie znaczenie dostępu do terminali LNG i ukończenia korytarza gazowego Północ-Południe.
Zdaniem europosłów, UE jako całość dysponuje również wystarczającą liczbą terminali LNG. Ze względu na wysoka cenę surowca były one jednak w dużej mierze niewykorzystywane.
Strategia UE dotycząca LNG i magazynowania gazu jest jednym z elementów unii energetycznej.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi