PMK
Francja ma nadzieję na szybkie zakończenie procesu przejęcia krajowej stoczni STX France przez włoskie Fincantieri – wynika ze słów francuskiego ministra finansów Bruno Le Maire.
- Włochy i Francja podzielają tę samą chęć szybkiego zakończenia fuzji STX-Fincantieri, która stworzy jedną z największych stoczni na świecie - powiedział dziennikarzom Le Maire po rozmowach ze swoim włoskim odpowiednikiem Giovanni Tria i wicepremierem Luigim Di Maio .
Paryż i Rzym badają także utworzenie francusko-włoskiej grupy zbrojeniowej z udziałem francuskich stoczni wojskowych, firmy Naval Group i Fincantieri, w celu przeciwdziałania zagrożeniu ze strony potęg przemysłowych, takich jak Chiny i Stany Zjednoczone.
Przypomnijmy, że Fincantieri ma zakupić 50 proc. udziałów w STX France od skarbu państwa Francji za 59,7 mln euro.We wrześniu 2017 oba kraje podpisały w tej sprawie porozumienie na szczycie w Lyon.
Zgodnie z umową, stocznia STX z Saint-Nazaire będzie własnością francuskiego skarbu państwa i Fincantieri w proporcji 50:50, ale Francuzi odstąpili Włochom efektywną kontrolę nad kierowaniem stoczni gwarantując sobie ochronę interesów dzięki pożyczeniu firmie z Triestu 1 proc. udziału.
STX France to spółka-córka koreańskie koncernu przemysłowego STX. Położona jest we francuskim Saint-Nazaire. Dotąd 66,6 proc. akcji należy właśnie do Koreańczyków, pozostała część była własnością francuskiego rządu. Obecnie posiada on ok. 30 proc. akcji.
To jedna z największych stoczni na świecie, specjalizujących się w budowie dużych wycieczkowców. W ostatnich latach jej dok opuścił między innymi Harmony of The Seas Royal Caribbean Company, seria jednostek dla Celebrity Cruises i Norwegian Epic - trzeci największy liniowiec świata. Stocznia realizuje też projekty militarne. Ich udziałem jest budowa między innymi dwóch desantowców dla rosyjskiej marynarki.
- Zakup STX France z pewnością wzmocni Fincantieri jako lidera w segmencie budowy wycieczkowców, a w średniej perspektywie poprawi także podstawową działalność stoczni. Po zakończeniu transakcji Włosi będą mieli 60 proc udziałów w tym segmencie - zapowiedział analityk z Banca IMI.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii