ew
To co się dzieje na globalnych rynkach sprawia, że konieczna jest zmiana dotychczasowego myślenia o rozwoju przemysłu w UE; musi stać się on bardziej konkurencyjny - wskazała PAP minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Polska w tej dyskusji aktywnie uczestniczy - dodała.
"Na agendzie Unii Europejskiej wysokie miejsce zajmuje teraz nowa polityka przemysłowa. Polska w tej dyskusji aktywnie uczestniczy. Dlatego dziś spotykam się z komisarzami zaangażowanymi w te prace" – powiedziała PAP w poniedziałek Emilewicz.
Według szefowej MPiT kluczowym pytaniem, na jakie musi dziś odpowiedzieć europejska polityka przemysłowa jest pytanie o fundamenty długofalowego wzrostu gospodarczego całej Unii. "To co się dzieje na globalnych rynkach, jak i w samej Unii sprawia, że konieczna jest zmiana dotychczasowego myślenia o rozwoju przemysłu w UE. Musi stać się on bardziej konkurencyjny m.in. dzięki oparciu go na tym, w czym my, Europejczycy, jesteśmy dobrzy" – oceniła.
Jak podkreśla, chodzi m.in. o sektor elektromobilności (w tym przemysłowe wykorzystanie wodoru) i wykorzystanie sztucznej inteligencji w przemyśle. "Takie inicjatywy, jak European Battery Alliance (Europejska Inicjatywa Bateryjna - PAP) czy Important Projects of Common European Interest (IPCEI) dotyczący baterii elektrycznych pomogą Europie zwiększyć swoją pozycję w globalnym świecie. Polska chce w tych projektach odegrać znaczącą rolę" – wskazała minister.
Przyszła agenda przemysłowa Unii Europejskiej ma być głównym tematem poniedziałkowych rozmów minister przedsiębiorczości i technologii w Brukseli. Jak podał resort, Emilewicz spotka się w poniedziałek m.in. z komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager oraz komisarz ds. handlu Cecilią Malmstroem.
Recykling baterii, czyli odzyskiwanie z nich cennych metali ziem rzadkich, może stać się polską specjalnością w ramach projektu bateryjnego UE - mówił niedawno dyrektor w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii Jan Filip Staniłko. "Europa zaspała jeśli chodzi o rozwój przemysłu bateryjnego, stąd pomysł stworzenia Europejskiej Inicjatywy Bateryjnej, która ma zmniejszyć przewagę na rynku dostawców baterii spoza UE" - wskazał dyrektor w rozmowie z PAP. Dodał, że będą w niej uczestniczyć również polskie firmy.
MPiT szacuje, że wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii w 2025 r. wyniesie ok. 250 mld euro. Jak ocenia Staniłko, obecnie "europejskie firmy nie potrafią wytwarzać nowoczesnych baterii do samochodów". Tymczasem w dobie transformacji gospodarki w stronę elektromobilności i odnawialnych źródeł energii, Europa nie może być zależna od kilku silnych dostawców baterii z Azji - podkreślił.
Dlatego Komisja Europejska podjęła inicjatywę, której celem jest połączenie wysiłków krajów UE na rzecz budowy silnego europejskiego przemysłu produkcji ogniw i baterii. "Jest ona objęta mechanizmem IPCEI, co umożliwia zawieszenie w przypadku European Battery Alliance ograniczeń dotyczących pomocy publicznej" - tłumaczył Staniłko.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie