ew
Nowy rurociąg Homel-Horki, który połączy dwie białoruskie rafinerie, pozwoli poprawić logistykę alternatywnych dostaw ropy – poinformował koncern Biełnaftachim. Dzięki niemu można będzie łatwiej przesyłać ropę pochodzącą ze źródeł innych niż Rosja.
„Budowa tego rurociągu de facto stworzy łącznik pomiędzy rafineriami i pozwoli znacznie poprawić logistykę ropy pochodzącej z alternatywnych dostaw dzięki zapewnieniu przesyłu ropy z portów bałtyckich i ukraińskich” – powiedział agencji Interfax-Zachód rzecznik prasowy Biełnaftachimu Alaksandr Ciszczanka.
Rurociąg Homel-Horki pozwoli na połączenie północnej i południowej nitki rurociągu Przyjaźń na Białorusi. Północną płynęła dotąd rosyjska ropa do rafinerii Naftan w Nowopołocku, południową – do zakładów przetwórczych w Mozyrzu.
Decyzję o budowie w latach 2020-2023 rurociągu Homel-Horki podpisał w środę prezydent Alaksandr Łukaszenka. Celem tego projektu jest „dywersyfikacja dostaw ropy na Białoruś” - poinformowała służba prasowa głowy państwa.
Jak tłumaczył Ciszczanka, rurociąg ten będzie mógł zostać użyty do transportu ropy, przesyłanej na Białoruś rewersem Przyjaźnią z Gdańska przez terytorium Polski. Następnie dzięki tzw. pieremyczce ropa ta będzie mogła być przesyłana z Mozyrza do Nowopołocka.
Wobec problemów z osiągnięciem porozumienia w sprawie zakupów ropy z Rosji Mińsk rozpoczął od początku tego roku aktywne poszukiwanie alternatywnych źródeł i tras dostaw. W kwietniu dostawy dużych ilości surowca z Rosji zostały wznowione, ale Białoruś – jak informowano – nie zrezygnowała z planów dywersyfikacji. Prowadzone są m.in. rozmowy ze stroną polską i przygotowania technicznych możliwości przyjmowania ropy z terytorium Polski rewersem przy użyciu jednej z nitek rurociągu Przyjaźń.
W ramach dywersyfikacji źródeł dostaw na Białoruś trafiła w tym roku m.in. ropa z Azerbejdżanu i Norwegii.
Ten surowiec - dostarczany tankowcami - trafia obecnie na Białoruś dwoma trasami. Pierwsza prowadzi przez litewski port w Kłajpedzie, a następnie koleją surowiec jest dostarczany do Nowopołocka. Drugi szlak prowadzi przez Odessę. Z tego ukraińskiego portu rurociągiem Odessa-Brody, a następnie Brody-Mozyrz, surowiec jest przesyłany do tamtejszej rafinerii.
Prezydent Alaksandr Łukaszenka mówił w marcu, że pomoc w budowie infrastruktury i organizacji dostaw surowca zadeklarowały USA. Jak twierdził, Ameryka mogłaby m.in. pomóc w sfinansowaniu budowy pieremyczki łączącej system rurociągów na Litwie i Białorusi, by nie trzeba było przewozić ropy koleją, co jest znacznie droższe.
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu