Stena Line ogłosiła wczoraj, że przejęła działalność terminali promowych i RoRo w porcie Ventspils na Łotwie. Jest to najnowsza z szeregu inwestycji w regionie Bałtyku, dodatkowo zawierająca modernizację promów i nowych tras promowych.
Przejęcie na Łotwie jest najnowszym z kilku ruchów wspierających długoterminową ekspansję Stena Line w rozwijającym się regionie Morza Bałtyckiego. Stena Line obsługuje trasę między Ventspils a Nynäshamn w Szwecji od 2012 roku, a najnowsze ogłoszenie jest dowodem na długoterminowe zaangażowanie Stena Line w Ventspils - jedną ze strategicznych lokalizacji Stena Line na Morzu Bałtyckim.
Bezpośrednia własność operacji w Ventspils Stena Line umożliwi jej przyszłą ekspansję, ponieważ Łotwa nadal zwiększa swoje znaczenie jako kraj morski o rosnących obrotach handlowych.
- Morze Bałtyckie jest głównym regionem wzrostu dla Stena Line, a nasza inwestycja w Ventspilss pokazuje, jak bardzo jesteśmy zaangażowani w rozwój naszej działalności z Łotwą - mówi Niclas Mårtensson, CEO Stena Line. - Dzięki temu strategicznemu posunięciu zapewniliśmy sobie długoterminową pozycję w istotnej części naszej europejskiej sieci i cieszę się na współpracę z naszymi klientami i partnerami, aby kontynuować ekspansję w regionie - dodaje.
Rosnący popyt klientów na trasie łączącej Łotwę i Szwecję wymagał ostatnio zwiększenia ładowności dwóch promów - Stena Baltica i Stena Scandica. Te rozbudowane promy dodały 30% pojemności ładunkowej na trasie, jak również zaoferowały nowe, nowoczesne doświadczenia na pokładzie dla maksymalnie 970 pasażerów na każdym statku.
Podobna ekspansja została przeprowadzona na trasie Liepaja (Łotwa) - Travemünde (Niemcy) w 2021 i 2022 roku, dodając 40 procent pojemności frachtowej poprzez wprowadzenie Stena Livia i Stena Flavia, również znacznie skracając czas przeprawy.
Ekspansja firmy na Morzu Bałtyckim obejmuje również otwarcie nowej trasy pomiędzy Nynäshamn w Szwecji a Hanko w Finlandii w lutym 2022 roku. Nowa trasa została dobrze przyjęta przez klientów z rosnącym wolumenem ładunków, a jednocześnie rośnie liczba osób podróżujących samochodem.
Port Norvik w Nynäshamn, na południe od Sztokholmu został niedawno rozbudowany, dodając krytyczną pojemność i infrastrukturę, która wspiera operacje Stena Line zarówno na Łotwie, jak i w Finlandii.
W 2022 roku firma odebrała również dwa zupełnie nowe promy E-Flexer - Stena Estelle i Stena Ebba, które będą używane na rozwijającej się trasie pomiędzy Karlskroną w Szwecji a Gdynią w Polsce. Port Verkö w Karlskronie zyskał ostatnio dodatkową pojemność, podczas gdy Port Gdynia zainaugurował w zeszłym roku całkowicie nowy terminal.
Przejęcie operacji promowych i portowych RoRo podlega zatwierdzeniu przez władze pod kątem zgodności z zasadami konkurencji. Szczegóły handlowe umowy nie zostaną ujawnione.
Stena Line jest jedną z wiodących europejskich firm promowych z 39 statkami i 18 trasami w Europie Północnej, obsługującą 27,000 rejsów rocznie. Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i rozwija nowe intermodalne rozwiązania towarowe łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie, prowadząc szeroko rozwiniętą działalność pasażerską. Firma jest własnością rodzinną, została założona w 1962 roku i ma siedzibę w Göteborgu. Stena Line zatrudnia 5 900 pracowników, a jej obroty wynoszą 17,6 miliarda koron szwedzkich.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key