Canopee to nowoczesny statek, który przetransportuje elementy wyrzutni europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6 do kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Jego kadłub buduje w Szczecinie Partner Stocznia z Polic.
Ogłoszony przez ArianeGroup przetarg na budowę i eksploatację statku, którego zadaniem będzie transport elementów wyrzutni europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6 do europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej, wygrała spółka Alizés, założona przez Jifmar Offshore Services i Zephyr & Borée. Zlecenie na budowę otrzymała holenderska Neptune Shipyard, która z kolei powierzyła zadanie budowy kadłuba Partner Stoczni z Polic. Powstaje on przy jednym z nabrzeży stoczni w Szczecinie.
Partner Stocznia od lat współpracuje z Neptune Shipyard, co pozwoliło na pozyskanie zlecenia na kadłub Canopee. Jednostkę widać już dokładnie przy Nabrzeżu Fant na terenie Fabryki Papieru Szczecin Skolwin.
Canopee będzie napędzany dwupaliwowymi silnikami pracującymi na LNG i oleju napędowym. Jednostka będzie jednak także korzystać z energii słonecznej. Projekt zakłada także cztery 30-metrowe żaglopłaty o łącznej powierzchni 1452 metrów kwadratowych, które zmniejszą zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla na transatlantyckich rejsach o około 30 procent.
Po ukończeniu kadłub zostanie odholowany ze Szczecina do Holandii, gdzie zostanie wykończony w zakładach Neptune Shipyard. Canopee będzie miał 121 metrów długości, 23 metry szerokości i nośność 7,5 tys. ton.
Statek ma zostać ukończony w 2022 roku.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries