Canopee to nowoczesny statek, który przetransportuje elementy wyrzutni europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6 do kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Jego kadłub buduje w Szczecinie Partner Stocznia z Polic.
Ogłoszony przez ArianeGroup przetarg na budowę i eksploatację statku, którego zadaniem będzie transport elementów wyrzutni europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6 do europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej, wygrała spółka Alizés, założona przez Jifmar Offshore Services i Zephyr & Borée. Zlecenie na budowę otrzymała holenderska Neptune Shipyard, która z kolei powierzyła zadanie budowy kadłuba Partner Stoczni z Polic. Powstaje on przy jednym z nabrzeży stoczni w Szczecinie.
Partner Stocznia od lat współpracuje z Neptune Shipyard, co pozwoliło na pozyskanie zlecenia na kadłub Canopee. Jednostkę widać już dokładnie przy Nabrzeżu Fant na terenie Fabryki Papieru Szczecin Skolwin.
Canopee będzie napędzany dwupaliwowymi silnikami pracującymi na LNG i oleju napędowym. Jednostka będzie jednak także korzystać z energii słonecznej. Projekt zakłada także cztery 30-metrowe żaglopłaty o łącznej powierzchni 1452 metrów kwadratowych, które zmniejszą zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla na transatlantyckich rejsach o około 30 procent.
Po ukończeniu kadłub zostanie odholowany ze Szczecina do Holandii, gdzie zostanie wykończony w zakładach Neptune Shipyard. Canopee będzie miał 121 metrów długości, 23 metry szerokości i nośność 7,5 tys. ton.
Statek ma zostać ukończony w 2022 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów