Duński właściciel i operator statków do instalacji farm wiatrowych Cadeler poinformował, że podpisał kontrakt o wartości 345 mln dolarów z chińskim gigantem Cosco Heavy Industries. Umowa obejmuje budowę i dostawę nowego statku do montażu fundamentów i turbin typu jack-up.
Kontrakt zawiera opcję na dostawę dodatkowego statku klasy X lub F. Chińczycy zostali wybrani ze względu na ich doświadczenie w budowie skomplikowanych statków do instalacji farm wiatrowych. Statki klasy X i F budowane są w stoczni COSCO w Qidong w Chinach. Partnerami strategicznymi dla nowych dużych jednostek są GustoMSC NOV, Kongsberg, Huisman i MAN Energy.
Nowy statek klasy F jest odpowiedzią Cadeler na rosnące zapotrzebowanie na usługi dużych farm wiatrowych i coraz większych fundamentów. Nowy jack-up można w krótkim czasie przedstawić z instalacji dużych fundamentów na tryb instalacji turbin wiatrowych (WTG). Jest to piąty statek, który Cadeler będzie posiadał w swojej flocie, tworząc tym samym największą i najbardziej wydajną flotę statków typu jack-up w branży morskiej energetyki wiatrowej.
Jak informuje Cadeler, spółka buduje obecnie dwa statki klasy X, które zostaną dostarczone przez COSCO Heavy Industries w drugiej połowie 2024 roku i pierwszym kwartale 2025 roku.
Nowy statek klasy F ma zostać dostarczony w czwartym kwartale 2025 roku. Cadeler prowadzi obecnie rozmowy w sprawie kontraktu na montaż fundamentów XL Monopile na Morzu Północnym, którego rozpoczęcie planowane jest na drugi kwartał 2026 roku
Statki klasy X i F posiadają najczęściej powierzchnię pokładu wynoszącą 5 600 m2, ładowność na ponad 17 600 ton. Statki będą w stanie przetransportować i zainstalować przy jednym kursie siedem turbin o mocy 15 MW lub pięć zestawów o mocy 20+ MW, zmniejszając liczbę rejsów potrzebnych do realizacji każdego projektu. Statki klasy F będą mogły transportować do sześciu monopali XL (o masie 2 300-2 600 t każdy).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii