Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii oficjalnie przyznało zrzeszeniu trzech firm kontrakt na program Stałego Wsparcia Floty (Fleet Solid Support, FSS) na budowę jednostek pomocniczych. W skład grupy wchodzą brytyjskie firmy Harland & Wolff, BMT oraz filia hiszpańskiej firmy Navantia.
Program budowy wynoszący blisko 1,6 mld funtów ma zapewnić Royal Navy kluczową zdolność do zaopatrywania swojej floty, w oparciu o brytyjski projekt BMT i z transferem technologii "Shipyard 4.0" realizowanym przez Navantię. Zadaniem trzech okrętów logistycznych będzie dostarczanie zapasów
stałych i amunicji okrętom Royal Navy rozmieszczonym na misjach. Będzie
to również realizowane w ramach RAS (Replenishment At Sea), czyli systemu odbioru ładunków z jednego okrętu na drugi w czasie ruchu jednostek tak w dzień, jak i w nocy.
Co należy podkreślić, planowane okręty mają mieć długość blisko 216 metrów. Mało który z służących obecnie w Royal Navy będzie im dorównywał rozmiarami, nawet w przypadku planowanych najnowszych niszczycieli i fregat. Staną się największymi jednostkami w brytyjskiej flocie, ustępując tylko dwóm lotniskowcom typu Queen Elizabeth. Z racji rozmiarów ich możliwości załadunkowe uczynią z nich mobilne stacje zaopatrywania sił morskich.
W związku z przygotowaniami do budowy, minister obrony Wielkiej Brytanii, Ben Wallace odwiedził stocznię Harland & Wolff w północnoirlandzkim mieście Belfast, gdzie okręty zostaną zbudowane z przesłanych bloków i elementów. Towarzyszyli mu minister Irlandii Północnej Chris Heaton-Harris oraz szefowie firm uczestniczących w projekcie: Ricardo Domínguez (Navantia), Sarah Kenny (BMT) i John Wood (Harland & Wolff).
- Team Resolute rozwinie w Belfaście nowoczesny, solidny i prężnie rozwijający się przemysł stoczniowy, który będzie wspierał budowę okrętów w przyszłości. Poprzez współpracę z Navantia, jednym z wiodących światowych budowniczych, chcemy wykorzystać ich wiedzę i wsparcie oraz zapewnić, że jest to długoterminowa i perspektywiczna współpraca - powiedział minister obrony Wielkiej Brytanii Ben Wallace.
#NAVANTIA firma el contrato para la construcción de 3 buques logísticos para Reino Unido por parte de #TeamResolute 🇬🇧@DefenceES @HarlandWolffplc @RFAHeadquartershttps://t.co/ac1ZltoZqS pic.twitter.com/hwnD0FUH1X
— Navantia Oficial (@NavantiaOficial) January 18, 2023
- Navantia jest dumna, że może być częścią tego programu, doceniającego naszą doskonałość technologiczną. Będzie oznaczał wzrost aktywności przemysłu stoczniowego, i zapewni wykwalifikowane miejsca pracy, a także dobrobyt dla obu krajów. Navantia UK jest dowodem naszego zaangażowania w Wielkiej Brytanii - oświadczył prezes Navantia Ricardo Domínguez.
Budowa bloków, z których powstaną okręty, będzie prowadzona w stoczniach Harland & Wolff w Belfaście w Irlandii Północnej, Appledore, a także w stoczni Navantia w Puerto Real w Hiszpanii. Ma rozpocząć się do 2025 roku. Wszystkie trzy mają wejść do eksploatacji w 2032 roku.
Team Resolute ma przyczynić się do realizacji Narodowej Strategii Budowy Statków w Wielkiej Brytanii poprzez wspieranie modernizacji obiektów i szkolenia pracowników. Konsorcjum zainwestuje 77 mln funtów w rewitalizację brytyjskiej infrastruktury stoczniowej oraz kolejne 21 mln funtów w transfer wiedzy i technologii od Navantia UK. Modernizacja będzie niezwykle istotna dla dla krajowego przemysłu stoczniowego, zależnego również od przedsięwzięć związanych z budową okrętów.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza