Singapurska firma technologiczna Zycraft, znana przede wszystkim z bezzałogowych statków nawodnych, rozszerzyła swoją działalność na technologię zwalczania przestępczości morskiej za pomocą laserów. Firma wypróbowała czujnik Lidar do wykrywania zbliżających się łodzi pirackich, ostrzegający załogę o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Dzięki tej technologii mogą podjąć odpowiednie działania możliwie jak najszybciej.
Czujniki Lidar wykorzystują dużą liczbę wiązek laserowych do skanowania otoczenia w trzech wymiarach i są szeroko stosowane w autonomicznej nawigacji lądowej i robotyce. Czujnik Zycraft testowany na wodzie to 128-kanałowy Lidar zbudowany przez Hesai Technology, wiodącego dostawcę komercyjnych komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Według Zytecha jest w stanie wykryć na morzu bardzo małe obiekty, np. unoszący się na wodzie kawałek liny – nawet podczas ekstremalnych warunków pogodowych.
- Firma przetestowała system LIDAR i zdecydowała, że jest on znacznie lepszy od każdego innego czujnika, który był wcześniej używany w operacjach związanych z bezpieczeństwem morskim – powiedział James Soon, dyrektor generalny Zycraft. Dodał, że dzięki wyraźnemu obrazowi, o wiele prostsze niż dotychczas staje się szkolenie operatorów.
Testowany system miał użyteczny zasięg przekraczający 250 metrów i zapewniał zasięg 360 stopni. Był w stanie nie tylko wykryć łodzie o długości ośmiu metrów – typowy rozmiar dla pirackich łodzi w Cieśninie Singapurskiej – ale także wykryć ślad pozostawiony przez te łodzie. Możliwość wykrywania śladów oznacza, że można wykreślić trajektorię podejrzanego statku. System jest niezawodny także w trudnych warunkach atmosferycznych.
Soon uważa, że oprócz zastosowania jako środka ochrony przed piractwem Lidar będzie również pomocny podczas misji poszukiwawczo-ratowniczych, ponieważ zapewni duże prawdopodobieństwo wykrycia osoby unoszącej się na powierzchni wody z dużej odległości.
Pomorskie branże kluczowe i inteligentne specjalizacje Pomorza. Bierzmy przykład z Danii [RELACJA]
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna otworzyła drzwi do świata innowacji
Babcock nie próżnuje i doposaża kolejną fregatę typu 31, przyszły HMS Active
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.