Singapurska firma technologiczna Zycraft, znana przede wszystkim z bezzałogowych statków nawodnych, rozszerzyła swoją działalność na technologię zwalczania przestępczości morskiej za pomocą laserów. Firma wypróbowała czujnik Lidar do wykrywania zbliżających się łodzi pirackich, ostrzegający załogę o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Dzięki tej technologii mogą podjąć odpowiednie działania możliwie jak najszybciej.
Czujniki Lidar wykorzystują dużą liczbę wiązek laserowych do skanowania otoczenia w trzech wymiarach i są szeroko stosowane w autonomicznej nawigacji lądowej i robotyce. Czujnik Zycraft testowany na wodzie to 128-kanałowy Lidar zbudowany przez Hesai Technology, wiodącego dostawcę komercyjnych komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Według Zytecha jest w stanie wykryć na morzu bardzo małe obiekty, np. unoszący się na wodzie kawałek liny – nawet podczas ekstremalnych warunków pogodowych.
- Firma przetestowała system LIDAR i zdecydowała, że jest on znacznie lepszy od każdego innego czujnika, który był wcześniej używany w operacjach związanych z bezpieczeństwem morskim – powiedział James Soon, dyrektor generalny Zycraft. Dodał, że dzięki wyraźnemu obrazowi, o wiele prostsze niż dotychczas staje się szkolenie operatorów.
Testowany system miał użyteczny zasięg przekraczający 250 metrów i zapewniał zasięg 360 stopni. Był w stanie nie tylko wykryć łodzie o długości ośmiu metrów – typowy rozmiar dla pirackich łodzi w Cieśninie Singapurskiej – ale także wykryć ślad pozostawiony przez te łodzie. Możliwość wykrywania śladów oznacza, że można wykreślić trajektorię podejrzanego statku. System jest niezawodny także w trudnych warunkach atmosferycznych.
Soon uważa, że oprócz zastosowania jako środka ochrony przed piractwem Lidar będzie również pomocny podczas misji poszukiwawczo-ratowniczych, ponieważ zapewni duże prawdopodobieństwo wykrycia osoby unoszącej się na powierzchni wody z dużej odległości.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów