Singapurska firma technologiczna Zycraft, znana przede wszystkim z bezzałogowych statków nawodnych, rozszerzyła swoją działalność na technologię zwalczania przestępczości morskiej za pomocą laserów. Firma wypróbowała czujnik Lidar do wykrywania zbliżających się łodzi pirackich, ostrzegający załogę o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Dzięki tej technologii mogą podjąć odpowiednie działania możliwie jak najszybciej.
Czujniki Lidar wykorzystują dużą liczbę wiązek laserowych do skanowania otoczenia w trzech wymiarach i są szeroko stosowane w autonomicznej nawigacji lądowej i robotyce. Czujnik Zycraft testowany na wodzie to 128-kanałowy Lidar zbudowany przez Hesai Technology, wiodącego dostawcę komercyjnych komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Według Zytecha jest w stanie wykryć na morzu bardzo małe obiekty, np. unoszący się na wodzie kawałek liny – nawet podczas ekstremalnych warunków pogodowych.
- Firma przetestowała system LIDAR i zdecydowała, że jest on znacznie lepszy od każdego innego czujnika, który był wcześniej używany w operacjach związanych z bezpieczeństwem morskim – powiedział James Soon, dyrektor generalny Zycraft. Dodał, że dzięki wyraźnemu obrazowi, o wiele prostsze niż dotychczas staje się szkolenie operatorów.
Testowany system miał użyteczny zasięg przekraczający 250 metrów i zapewniał zasięg 360 stopni. Był w stanie nie tylko wykryć łodzie o długości ośmiu metrów – typowy rozmiar dla pirackich łodzi w Cieśninie Singapurskiej – ale także wykryć ślad pozostawiony przez te łodzie. Możliwość wykrywania śladów oznacza, że można wykreślić trajektorię podejrzanego statku. System jest niezawodny także w trudnych warunkach atmosferycznych.
Soon uważa, że oprócz zastosowania jako środka ochrony przed piractwem Lidar będzie również pomocny podczas misji poszukiwawczo-ratowniczych, ponieważ zapewni duże prawdopodobieństwo wykrycia osoby unoszącej się na powierzchni wody z dużej odległości.
Potrójne zderzenie rosyjskich statków w Cieśninie Kerczeńskiej
Fincantieri woduje fregatę Spartaco Schergat. To dzewiąta jednostka z międzynarodowej serii FREMM w Marina Militare
Kobiety branży morskiej przejmują stery. Otwarcie projektu Women can Sea
Icon of the Seas gotowy na swój pierwszy rejs. Największy wycieczkowiec został przekazany armatorowi
Windcat rozszerza swoją flotę CSOV do pięciu statków z Damen Shipyards
Położenie stępki pod ORP Wicher planowane wstępnie na 31 stycznia. To kolejny etap programu "Miecznik"