20 grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała Umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".
Umowę podpisali Prezes PGZ Stocznia Wojenna Paweł Lulewicz oraz Paul Röck - Dipl.-Ing (BA), MBA, Dyrektor Sprzedaży dla Sektora Rządowego i Przemysłowego w firmie Rolls-Royce Solutions. Dostawy zakontraktowanego sprzętu rozpoczną się w czerwcu 2024 roku i będą obejmowały, dla każdej jednostki: cztery silniki napędu głównego MTU 20V8000M71, cztery agregaty prądotwórcze MTU 12V4000M53B oraz system sterowania i monitoringu MTU.
Royce Solutions GmbH jest światowym liderem w wielu dziedzinach przemysłu maszynowego, w tym w dziedzinie napędów morskich.
Agencja Uzbrojenia zatwierdziła w tym miesiącu procedurę wyposażenia
wszystkich trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Ma to
rozwiać obawy, czy finansowanie oraz płynność przedsięwzięcia są
zagrożone. Zgodnie z aneksowaną umową, podpisaną 27 lipca 2021 roku,
okręty seryjne (tj. druga i trzecia jednostka) zostaną dodatkowo
doposażone w sensory i efektory tożsame z tymi, które są kontraktowane
na pierwszą jednostkę prototypową, pozwalając tym samym na
zabezpieczenie domeny powietrznej i nawodnej. Zgodnie z zapisami aneksu,
druga i trzecia fregata zostanie doposażona w 76 mm armatę średniego
kalibru OTO Melara Super Rapid Strales, wyrzutnie rakiet VLS Mk-41,
system rakietowy SeaCeptor CAMM, radary ścianowe serii SM400 i radary
serii NS50, a także środki walki radioelektronicznej i obrony oraz
systemy identyfikacji swój-obcy.
W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami w projekcie są firmy Babcock, Thales UK, MBDA UK i Remontowa Shipbuilding S.A. Cięcie blach pod prototypową fregatę, przyszły ORP Wicher odbyło się 16 sierpnia br., natomiast położenie stępki jest zaplanowane na 31 stycznia 2024 roku. Wodowanie kadłuba ma odbyć się dwa lata później, a przekazanie zamawiającemu w 2028 roku. Pozostałe jednostki wejdą do służby w latach 2030-2031.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem