• <
nauta_2024

Remontowa Shipbuilding rozpoczęła budowę drugiego "Delfina". Przyszły ORP Henryk Zygalski już powstaje

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Remontowa Shipbuilding rozpoczęła budowę drugiego "Delfina". Przyszły ORP Henryk Zygalski już powstaje
Remontowa Shipbuilding rozpoczęła budowę drugiego "Delfina". Przyszły ORP Henryk Zygalski już powstaje - GospodarkaMorska.pl

Rafał Kamiński

15.11.2023

W trakcie trzeciej w tym roku ceremonii pierwszego cięcia blach w gdańskiej stoczni ruszyły prace nad kolejnym okrętem rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin". Przedsięwzięcie jest realizowane z szwedzkim koncernem Saab Kockums, który jest głównym wykonawcą zlecenia dla Agencji Uzbrojenia. Budowana jednostka wejdzie w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów i będzie stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia. Ma wzmocnić potencjał polskiej Marynarki Wojennej w zakresie działań zwiadowczych.

Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

W trakcie trzeciej w tym roku ceremonii pierwszego cięcia blach w gdańskiej stoczni ruszyły prace nad kolejnym okrętem rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin". Przedsięwzięcie jest realizowane z szwedzkim koncernem Saab Kockums, który jest głównym wykonawcą zlecenia dla Agencji Uzbrojenia. Budowana jednostka wejdzie w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów i będzie stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia.  Ma wzmocnić potencjał polskiej Marynarki Wojennej w zakresie działań zwiadowczych.

Uroczystość odbywa cztery miesiące po położeniu stępki pod bliźniaczy okręt proj. 107, przyszły ORP Jerzy Różycki (261). Krótko po 12.00 zebrani goście reprezentujący branżę stoczniową, władze lokalne i marynarkę wojenną zebrali się, aby być świadkami tego wydarzenia. Wśród nich byli szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera, szef Zarządu Uzbrojenia w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych kadm. Włodzimierz Kułagin, szef Szefostwa Techniki Morskiej kmdr Piotr Skóra, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Dariusz Jaguszewski, wiceprezes Saab Lars Brännström, inni przedstawiciele szwedzkiego wykonawcy programu, stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. i Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. wchodzących w skład grupy kapitałowej Remontowa Holding oraz reprezentanci instytucji finansowych i firm zaangażowanych w to przedsięwzięcie.

W trakcie wydarzenia szef BBN podkreślił znaczenie polskiej Marynarki Wojennej w zakresie budowania bezpieczeństwa krajowego i międzynarodowego, w czym mają pomóc właśnie tego rodzaju okręty. Szczególnym aspektem działań będzie w tym kontekście ochrona infrastruktury krytycznej znajdującej się zarówno nad jak i pod wodą. Z kolei prezes gdańskiej stoczni podkreślił kształtowanie wieloletniej współpracy z morskim rodzajem sił zbrojnych, z racji na trwające obecnie programy budowy okrętów oraz wcześniejsze przedsięwzięcia. Co jest nader symboliczne, obecnie znajdujące się w słuzbie okręty rozpoznania radioelektronicznego pro. 863, ORP Nawigator i ORP Hydrograf, zostały zbudowane w latach 70-tych w ówczesnej Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, gdzie obecnie mieści się Remontowa Shipbuilding S.A.

Głównym punktem ceremonii było włączenie przecinarki, po czym wśród skrzących się iskier rozpoczął się proces przygotowywania jednej blach, która w przyszłości stanie się najpewniej elementem kadłuba przyszłego okrętu. Następnie szef projektu z Saab Magnus Nielsen, dyrektor projektu w Remontowa Shipbuilding S.A. Krzysztof Radzikowski, reprezentujący certyfikatora DNV Paweł Szmigiel i kmdr Piotr Skóra podpisali certyfikat poświadczający ten etap realizowanej budowy, oznaczonej jako nr 107/2.


Fot. GospodarkaMorska.pl

Umowa w sprawie budowy okrętów programu "Delfin" została zawarta między koncernem Saab a Agencją Uzbrojenia 25 listopada 2022 roku. 15 grudnia szwedzka firma poinformowała o dopięciu szczegółów umowy potwierdzając rozpoczęcie przygotowań do realizacji zamówienia. Za projekt odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Całkowita wartość zamówienia wynosi ok. 6,7 mld koron szwedzkich, czyli blisko 2,8 mld zł. Wedle wstępnych planów okręty mają wejść do służby w 2027 roku. Wykonawca zlecił budowę częściowo wyposażonych kadłubów okrętów stoczni Remontowej Shipbuilding S.A., a także wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT (Harbour Acceptance Trials) oraz morskich SAT (Sea Acceptance Trials).

Tego typu jednostki wykonują zadania rozpoznawcze, badając obszary, na których się znajdują, a także zbierając dane dla własnych sił morskich, wywiadu, a niekiedy służb hydrograficznych. Z tego też powodu nie będą to jednostki przeznaczone do zadań bojowych w klasycznym tego słowa rozumieniu., za to zostaną wyposażone w nowoczesny sprzęt wywiadowczy, pomiarowy i badawczy, umożliwiający skuteczne rozpoznanie sił morskich i statków innych państw, a także infrastruktury morskiej, jak porty, terminale gazowe czy też morskie farmy wiatrowe. Znaczenie tego rodzaju okrętów podkreśla fakt ich intensywnego wykorzystania przez floty takich państw jak Rosja, Wielka Brytania czy USA. Przyszłe okręty dla polskiej Marynarki Wojennej będą podobne do swojego szwedzkiego odpowiednika, budowanego również przez Saab (z podwykonawcami w postaci PGZ Stoczni Wojennej i Stoczni Remontowej "Nuta") HSwMS Artemis. Długość będzie wynosić 74 metry, a wyporność do 3 000 ton. Klasyfikowane oficjalnie jako SIGINT mają pełnić rolę wyspecjalizowanych platform morskich, wyposażonych w urządzenia i systemy umożliwiające prowadzenie rozpoznania. Z racji na przeznaczenie jednostek do działań rozpoznawczych, nie jest znane dokładnie przyszłe wyposażenie, z tym że to specjalistyczne ma dostarczyć główny wykonawca przedsięwzięcia. Ze Szwecji do Gdańska przybędą też pracownicy, którzy na terenie gdyńskiej stoczni doposażą okręty w specjalistyczny sprzęt, w tym system dowodzenia oraz rozpoznania. Wyróżniać je ma bardzo duża autonomicznością, umożliwiającą działanie długi czas bez zawijania do portu, pozwalając na operowanie na różnorodnych akwenach morskich. Jak podkreślił dowódca Grupy Okrętów Rozpocznawczych 3. FO, swoje wyposażenie będą wykorzystywać niemal każdym paśmie promieniowania elektromagnetycznego, co dotyczy m.in. sygnałów sondujących stacji radiolokacyjnych w ramach ELINT (Electronic Intelligence) czy też prowadzenia rozpoznania pomiarowo-badawczego MASINT (Measurement and signature intelligence) i łączności radiowej COMINT (Communication Intelligence). Umożliwi to także realizowanie rozpoznania obrazowego IMINT (Imagery intelligence).

Ceremonia cięcia blach wpisuje się w ciąg najbardziej dynamicznego okresu w polskiej branży okrętowej od lat. Aktualnie trwa budowa również pierwszego z trzech niszczycieli min typu Kormoran 2, przyszłego ORP Jaskółka. Wszystkie mają znaleźć się w wyposażeniu 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Ponadto w sierpniu odbyło się cięcie blach pod pierwszą, wielozadaniową fregatę programu "Miecznik", przyszły ORP Wicher. W pracę nad nim, jako partner konsorcjum jest zaangażowana także stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. Wedle najbliższych planów wodowanie pierwszego "Delfina" jest zaplanowane na lipiec przyszłego roku. Również w 2024 roku ma odbyć się cięcie blach pod pozostałe niszczyciele min, przyszłe ORP Czajka i ORP Rybitwa.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.