Terminal BCT w Porcie Gdynia przyjął dzisiaj kontenerowiec MSC Gaia, który jest jednocześnie najdłuższym i najbardziej pojemnym statkiem, jaki kiedykolwiek zawinął do portu.
366 metrów długości, 151 559 ton i 13 798 TEU – takimi liczbami charakteryzuje się MSC Gaia, który wpłynął do gdyńskiego terminalu BCT - Baltic Container Terminal. Jest to podwójnie rekordowa jednostka. Poprzedni największy statek w Porcie Gdynia – Charlotte Maersk – mierzył 347 metrów. Z kolei dotychczasowy gdyński rekord pojemności należy do innego statku linii MSC – Cape Akritas, który mógł zabrać na pokład 11 037 TEU.
Trwające w gdyńskim porcie inwestycje mają sprawić, że statków takich
jak MSC Gaia, a nawet większych, będzie w porcie przybywać. Pierwszym
etapem było poszerzenie obrotnicy, dzięki której statki tej wielkości
mogą bezpiecznie się obracać. Przebudowana została także Północna
Ostroga Pilotowa, co sprawiło, że wejście do Portu Gdynia jest
bezpieczniejsze dla większych statków.
Wkrótce ruszą prace
nad pogłębieniem toru podejściowego. Umowa dotycząca inwestycji została
niedawno podpisana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w
Gdyni. Dzięki temu, po zakończeniu prac, do Gdyni będą mogły bezpiecznie
zawijać statki o długości sięgającej 400 metrów, szerokości do 58
metrów i zanurzeniu 14,5 metra, a tym samym największe jednostki
kontenerowe, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk.
Tym samym trudno
oczekiwać, że dzisiejsze rekordy ustanowione przez MSC Gaia będą się
długo utrzymywać. Tym bardziej, że linie MSC ogłosiły w zeszłym tygodniu
uruchomienie stałego serwisu łączącego Bałtyk ze wschodnim wybrzeżem
Stanów Zjednoczonych. Oznacza to, że kontenerowce MSC będą zawijać do
Gdyni regularnie co dwa tygodnie. Swoje rejsy statki będą zaczynały w
Kłajpedzie, z której przypłynął także MSC Gaia.
MSC Gaia to
wybudowany w 2010 kontenerowiec o długości 366 metrów i szerokości 51
metrów. Jego całkowity tonaż wynosi 151 559 ton, a nośność 162 267 ton.
Pływa pod banderą Panamy.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries