Do znajdującego się w Gdańsku Naftoportu wpłynął tankowiec Maran Aphrodite, przewożący rekordowy, jednorazowy ładunek ropy naftowej Arabian Light. Trafi ona do rafinerii należących do Orlenu. Dzięki rozbudowie infrastruktury przeładunkowej do rośnie zarówno ilość sprowadzanego surowca, jak i rola gdańskiego obiektu jako kluczowego importera w związku z potrzebami energetycznymi Polski.
Przybyły 1 października statek to tankowiec klasy VLCC (Very Large Crude Carrier). Maran Aphrodite (IMO: 9810381) ma 336 metrów długości i 60 metrów szerokości. Został zbudowany w 2018 roku i pływa pod grecką banderą. Przybywając do Gdańska na początku października dostarczył ładunek 173 tys. ton ropy naftowej.
Wizyty tak dużych tankowców, a co za tym idzie ładunki ropy naftowej, dzięki rozbudowie morskiej infrastruktury w Gdańsku, będą mogły być coraz częstsze. Przypomnijmy, że wojewoda pomorski wydał 29 maja 2025 roku decyzję zatwierdzającą projekt i zarazem zezwalającą na rozpoczęcie prac budowlanych przy rozbudowie Naftoportu. Wiąże się to z powstaniem nowego, szóstego już stanowiska przeładunkowego „W” w Bazie Przeładunku Paliw Płynnych Naftoport oraz utworzenia nowych nabrzeży przez zagospodarowanie istniejącej Kwatery nr I Pola refulacyjnego, czyli terenu, gdzie są składowane urobki z prac pogłębiarskich. Przedsięwzięcie to jest wspólnym projektem Naftoportu i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Czytaj więcej: Jest decyzja ws. rozbudowy Naftoportu w Gdańsku
Zaplanowane stanowisko ma powstać do 2027 roku i wchodząc do pełnego użytku w 2028 roku. Umożliwić obsługę kolejnych statków i tonażu sięgającym do 300 tys. DWT, mających ponad 30 metrów długości, 60 metrów szerokości i zanurzeniu do 15 metrów. Taka jednostka będzie mogła maksymalnie, jednorazowo dostarczyć do Gdańska 180 tys. ton surowca.
Obecnie terminal w Gdańsku składa się z pięciu stanowisk przeładunkowych, odpowiednio dla statków do 30 tys. DWT, statków do 50 tys. DWT, dwóch dla statków 150 tys. DWT i jednego (VLCC) do 300 tys. DWT. 2024 rok był rekordowy dla Naftoportu, który przyjął 489 tankowców i przeładował 38,8 mln ton ropy naftowej oraz paliw płynnych. Liczba obsłużonych statków wzrosła o 4%, natomiast sama ilość przeładunków o 6%. Zaplanowana inwestycja w związku z szóstym stanowiskiem pozwoli zwiększyć zdolności przerobowe Naftoportu o 9 mln ton rocznie, a także uzyskać poziom rocznych wyników na poziomie ok. 47 mln ton.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej