Wojewoda Pomorski wydał w czwartek 29 maja 2025 roku decyzję zatwierdzającą projekt i zezwalającą na rozpoczęcie prac budowlanych przy rozbudowie Naftoportu w Gdańsku. Wspólny projekt Naftoportu i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk osiągnął kluczowy etap.
Chodzi o budowę nowego stanowiska przeładunkowego „W” w Bazie Przeładunku Paliw Płynnych Naftoport oraz budowy nowych nabrzeży przez zagospodarowanie istniejącej Kwatery nr I Pola refulacyjnego, czyli terenu, gdzie składowane są urobki z prac pogłębiarskich.
Uzyskane pozwolenie otwiera drogę do rozpoczęcia prac budowlanych, w efekcie których zwiększy się elastyczność terminala, pobudzi lokalną gospodarkę i stworzy nowe miejsca pracy.
Inwestycja, mająca kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, jest efektem wielu miesięcy intensywnych przygotowań oraz ścisłej współpracy z ekspertami, partnerami i samorządami. To kolejny krok, który umacnia pozycję PERN, Naftoportu i Portu Gdańsk jako liderów w regionie Morza Bałtyckiego.
_______________________________________________________________________________________________________
Już 24 i 25 czerwca w Sopocie czeka nas kolejna edycja Kongresu Polskie Porty. Rola portów w bezpieczeństwie energetycznym będzie jednym z naszych kluczowych tematów. Pierwszego dnia czeka nas panel związany z tą tematyką. Będzie to debata:
"Bałtyk i porty kluczowym elementem w zakresie transformacji i bezpieczeństwa energetycznego Polski" (w dn. 24 czerwca).
Więcej informacji o Kongresie można znaleźć na stronie:
https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/
Tam też możliwa jest rejestracja na Kongres.
_______________________________________________________________________________________________________________
Naftoport w 2024 r. przyjął 489 tankowców i przeładował 38,8 mln ton ropy naftowej oraz paliw płynnych. Liczba obsłużonych statków wzrosła r/r o 4 proc., a ilość przeładunków była większa o 6 proc. Był to rekordowy rok Naftoportu. Na początku 2024 r. PERN informował o rozpoczętych pracach, których celem jest rozbudowa terminalu o kolejne stanowisko obsługi największych tankowców i tym samym wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Szósty pirs przeładunkowy przeznaczony do obsługi największych jednostek zdolnych wchodzić na Morze Bałtyckie (O długości 300 metrów, szerokości 60 metrów i zanurzeniu 15 metrów) zostanie oddany do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku. To właśnie ta inwestycja dostała teraz "zielone światło". Obecnie terminal w Gdańsku składa się z pięciu stanowisk przeładunkowych – jednego dla statków do 30 tys. DWT, jednego stanowiska dla statków do 50 tys. DWT, dwóch stanowiska dla statków 150 tys. DWT i jednego (VLCC) do 300 tys. DWT.
Najnowsze, szóste stanowisko, które ma zostać zbudowane do 2027 roku, ma umożliwić obsługę kolejnych jednostek do 300 tys. DWT. Taka jednostka maksymalnie jednorazowo będzie mogła dostarczyć do Gdańska 180 tys. ton surowca. Inwestycja ta pozwoli zwiększyć zdolności Naftoportu o 9 mln ton rocznie, i łącznie pozwoli mu uzyskać poziom rocznych wyników na poziomie ok. 47 mln ton.
Jak krytycznie ważny jest Naftoport przekonaliśmy się w 2019 r. gdy na skutek tzw. kryzysu chlorkowego ustal import ropy z Rosji ropociągiem "Przyjaźń". Skala zanieczyszczenia była ogromna – szacuje się, że skażonych zostało nawet 5 milionów ton ropy o wartości do 2,6 miliarda USD. Kryzys ten uznano za największy w historii funkcjonowania ropociągu. Naftoport stał się kluczowym elementem dywersyfikacji dostaw. W czasie kryzysu jego znaczenie wzrosło, umożliwiając import ropy drogą morską. W maju 2019 roku na redzie w Gdańsku cumowało aż siedem zbiornikowców z ropą i paliwem o nośności powyżej 100 tys. ton, co było sytuacją bez precedensu. Dzięki temu możliwe było utrzymanie produkcji w polskich rafineriach oraz wsparcie zakładów w Niemczech (Schwedt i Leuna).
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął