Do opiniowania trafił projekt rozporządzenia autorstwa Ministerstwa Infrastruktury, który ma zachęcić przedsiębiorców do rejestracji statków w polskim rejestrze okrętowym. Został on opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru okrętowego i postępowania rejestrowego trafił do opiniowania w piątek.
W uzasadnieniu do projektu autorzy wskazali, że jego celem jest dostosowanie systemu opłat rejestrowych, ustanowionego w 2003 r., do współczesnych potrzeb i rozwiązań. Podano, że przewiduje on również obniżenie administracyjnych kosztów finansowania działalności gospodarczej pożyczką bankową zabezpieczaną hipoteką morską, jak i zapewnienie aktualności danych rejestrowych dzięki wprowadzeniu czynnika motywującego do wykreślania z rejestru statków nieeksploatowanych.
Podkreślono ponadto, że wprowadzenie regulacji ma na celu "zmniejszenie kosztów prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej z użyciem statku oraz poprawę atrakcyjności rejestracji statku w polskim rejestrze okrętowym, a co za tym idzie zwiększenie liczby statków o polskiej przynależności, jak również uaktualnienie danych zawartych w rejestrze okrętowym".
W ocenie skutków regulacji (OSR) podano, że projektowane rozporządzenie proponuje zmniejszenie obciążenia przedsiębiorców w ramach procedury rejestracji statku oraz wyeliminowanie bariery dla rejestracji statku w polskim rejestrze, jaką stanowi jednorazowa wysoka opłata - w odróżnieniu od stosowanych w innych państwach niskich opłat rocznych.
Zmiany zaproponowane w projekcie zakładają m.in., że od przyjęcia zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru okrętowego pobiera się opłatę stałą w wysokości od statków o pojemności brutto (GT): do 100 jednostek oraz od statków, których pomiar nie został przeprowadzony – 400 zł; powyżej 100 jednostek do 1000 jednostek – 500 zł; powyżej 1000 jednostek do 10000 jednostek – 600 zł; powyżej 10000 jednostek do 50000 jednostek – 700 zł; powyżej 50000 jednostek – 800 zł.
Autorzy projektu wskazują, że funkcjonujący obecnie system jednorazowej opłaty, w odróżnieniu od stosowanych współcześnie w innych państwach systemów niskiej opłaty rocznej, stanowi istotną barierę dla rejestracji statków.
"Opłaty stosunkowe od przyjęcia wniosku o wpis statku do rejestru okrętowego, określane w stosunku do wartości statku, ze względu na konieczność ich jednorazowego uiszczenia w momencie dokonywania rejestracji są zbyt wysokie, mając na uwadze istniejące otoczenie międzynarodowe" - podkreślono.
Zwrócono uwagę, że systemy opłat w atrakcyjnych dla przedsiębiorców państwach Unii Europejskiej są skonstruowane odmiennie.
"W Republice Cypryjskiej funkcjonuje roczna opłata w wysokości 300 euro, uiszczana do dnia 31 marca. System opłat opiera się na opłacie rocznej również w Portugalii i na Malcie (w tych państwach jej wysokość rośnie w kolejnych kategoriach wielkości statku). Proponowany system opłat byłby zatem konkurencyjny w stosunku do najatrakcyjniejszych bander Unii Europejskiej" – podano w OSR.
Dodatkowo, projekt rozporządzenia przewiduje obniżenie dodatkowych administracyjnych kosztów finansowania działalności gospodarczej pożyczką zabezpieczaną hipoteką morską oraz zapewnienie aktualności danych rejestrowych dzięki wprowadzeniu czynnika motywującego do wykreślania z rejestru statków nieeksploatowanych.
"W związku z wprowadzeniem opłat periodycznych, projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie rocznych terminów ważności certyfikatów; opłata periodyczna będzie opłatą od przyjęcia wniosku o ponowne wydanie certyfikatu" – wskazano.
Rozporządzenie może wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
dsok/ pad/
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii