• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Problem zanieczyszczeń i zapylenia wyzwaniem dla Portu Gdańsk

rk

28.04.2023 10:09
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Problem zanieczyszczeń i zapylenia wyzwaniem dla Portu Gdańsk

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

W związku z pojawiającymi się w mediach społecznościowych zarzutami dotyczącymi zaniechań działań ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w związku z uciążliwym dla mieszkańców zapyleniem, spółka wystosowała komunikat odnoszący się do krytyki pod jej adresem.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podkreślił w komunikacje, że "jest świadomy z jakimi uciążliwościami muszą mierzyć się teraz mieszkańcy Nowego Portu czy innych sąsiednich dzielnic Gdańska", wskazując że to nie są sprawy, które bagatelizuje. Ponownie wychodzi z inicjatywą sfinansowania czyszczenia ulic i chodników oraz infrastruktury z tym związanej, w tym znaków drogowych i barierek, prowadzących do terminali portowych. Na początku maja rozpocznie się drugi etap porządkowania infrastruktury drogowej, który potrwa do 15 lipca. W ramach przedsięwzięcia będą czyszczone ulice: Ku Ujściu, Trasa Sucharskiego, Przetoczna, tunel pod Martwą Wisłą, początek ul. Płażyńskiego. W sumie to ponad 151 tys. m2 powierzchni. Ponadto w celu rozładowania zatorów spowodowanych przez ciężarówki Port Gdańsk przeznaczył również tereny pod organizację punktów buforowych dla TIR-ów. Tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy ul.: Budowniczych Portu Płn. (150 miejsc postojowych), Ku Ujściu (80 miejsc), Załogowa (obecnie ok. 50 miejsc z możliwością zwiększenia do 300), Śnieżna – Handlowa (170 miejsc). Planowane są też parkingi buforowe przy ul. Kontenerowej (na 600 samochodów) i Budowniczych Portu Północnego (na 150 miejsc).

Spółka podkreśliła, że robi wszystko co w jej mocy, by ewentualne uciążliwości związane z sąsiedztwem mieszkańców z portem minimalizować. ZMPG zwrócił się do operatorów portowych, aby umożliwili przewoźnikom mycie samochodów na swoim terenie, przed wyjazdem na drogę publiczną, jak również zwiększyli kontrole wyjeżdżających ciężarówek pod kątem zabezpieczania towaru plandekami, a także by węgiel był zraszany polimerem z wodą, który znacząco zmniejsza pylenie. Operatorzy mieli zadeklarować swoją gotowość w realizacji tego przedsięwzięcia. Przykładowo, spółka PG Eksploatacja w pierwszych dniach maja na stałe wdroży rozwiązanie spryskiwania hałd wodą ze środkiem celulozowym, który ograniczy zapylenie w ramach terenów na Basenie Górniczym. Inne środki zapobiegawcze, które zostały już zastosowane lub będą wdrożone w najbliższym czasie przez tę spółkę to bieżące sprzątanie ulic i placów zamiatarką uliczną, bieżące polewanie hałd składowych wodą w celu ich schładzania (ograniczając tym samym zapylenie), a także polewanie placów składowych wodą z wozów asenizacyjnych. Spółka ta w najbliższych tygodniach zostanie też doposażona w dodatkowe wozy. Przed każdym załadunkiem kolejowym czy samochodowym, plac manewrowy przy hałdzie powinien zostać polany wodą w celu zminimalizowania zapylenia.

Poza tym, po konsultacjach z przedstawicielami dzielnicy Nowy Port, ZMPG planuje nowe nasadzenia drzew i krzewów na terenach okołoportowych, w bliskiej odległości zabudowań mieszkalnych. Projekt nasadzeń wzdłuż ul. Oliwskiej trafił już do władz miasta i jest na etapie finalnych decyzji. Trwają analizy dotyczące dodatkowych lokalizacji w rejonie sąsiednich dzielnic.

Na terenie portu jest rozlokowanych siedem czujników monitorujących stężenie pyłów. Sieć YetiSense z której korzysta port monitoruje cząsteczki PM10, PM 2.5, a wyniki tego monitoringu, w tym informacje o stężeniach pyłów, są publikowane  na stronie portu. Osoby zainteresowane aktualną jakością powietrza w Porcie Gdańsk i jego okolicach, mogą ją na bieżąco monitorować. Ponadto ZMPG S.A. pozostaje w stałym w kontakcie z władzami miasta, a kolejne spotkanie w tej sprawie jest planowane na 2 maja. Zakres prac porządkowych na drogach dojazdowych do terminali został uzgodniony z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Poza tym ZMPG jest po rozmowach z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska. Niebawem odbędzie się też spotkanie z Radą Dzielnicy Nowy Port.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.