Morze to dla Polski kwestia nie tylko rozwoju gospodarki - to również kwestia suwerenności - ocenił w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki, który uczestniczył w Konwencie Morskim.
"Morze to dla Polski kwestia nie tylko rozwoju gospodarki - to również kwestia suwerenności. Nasza siła przemysłowa i bezpieczeństwo są tym mocniejsze, im bardziej rozwinięty jest polski przemysł morski i stoczniowy" - napisał na Facebooku premier Mateusz Morawiecki. "Rząd Prawo i Sprawiedliwość doskonale to rozumie i sukcesywnie odbudowuje nasz morski potencjał. Wzmacniamy kompetencje poprzez kształcenie nowych kadr. Coraz więcej specjalistów związanych z gospodarką morską powraca i znajduje pracę na wybrzeżu i w rodzimych portach" - dodał.
Jak podkreślił szef rządu, "dzięki naprawie finansów publicznych realizujemy potężne inwestycje infrastrukturalne - Przekop Mierzei Wiślanej, pogłębienie toru wodnego do Szczecina, tunel pod Świną do Świnoujścia, gazoport i gazociąg Baltic Pipe, jak i wielkie inwestycje portowe w Trójmieście".
"Zwiększamy potencjał przeładunkowy polskich portów. Wszystkie porty bałtyckie do niedawna przeładowywały rocznie 450 milionów ton" - napisał Morawiecki i przekazał, że w poniedziałek rano rozmawiał z wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który poinformował go, że rok 2022 zostanie zakończony prawdopodobnie liczbą 110 mln ton przeładunku w polskich portach.
Premier podkreślił, że "to olbrzymi sukces, który nie byłby możliwy dzięki współpracy spółek skarbu państwa, przemysłu prywatnego i polskich uczelni morskich, które zwiększają nasz potencjał intelektualny, ludzki i technologiczny".
"W celu koordynacji tego wielkiego wysiłku działa właśnie Konwent Morski przy Ministerstwo Infrastruktury" - przypomniał. "Dziękuję panu kapitanowi Zbigniewowi Sulatyckiemu - wielkiemu przyjacielowi polskiego morza, naukowcom, przedsiębiorcom i urzędnikom, którzy rozwijają naszą gospodarkę i otwierają ją na świat dzięki potencjałowi polskiego morza" - dodał.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów