Wiceminister aktywów państwowych Karol Rabenda poinformował, że od początku drogą lądową i morską sprowadzono do Polski 12 mln ton węgla. Dodał, że na przyszły sezon przygotowano już możliwości przywozu i zakontraktowania ok. 5 mln ton węgla, ale zapotrzebowanie może być mniejsze.
Wiceminister aktywów państwowych poinformował w poniedziałek podczas briefingu dotyczącego stanu podpisanych z gminami umów o dystrybucję węgla, że jest ich 2100 na 2300, które zgłosiły się do programu. Wyjaśnił, że w kwestii pozostałych wynika to z przedłużania się z różnych powodów procedur, jak uchwała rady czy trudności komunikacyjne. Jak mówił, gdyby nie udało się podpisać tych umów, rząd będzie starał się zorganizować tę dystrybucję w taki sposób, żeby mieszkańcy tych gmin mieli dostęp do preferencyjnej możliwości zakupu węgla. Wiceminister przyznał też, że w przypadku około 20 gmin do programu nie zgłosiła się ani gmina, ani podmiot prywatny.
- Mamy zapis w ustawie, że może się zgłosić tam sam importer. Możemy któryś z podmiotów współpracujących poprosić, żeby tę dystrybucję na terenie tej gminy prowadził. Na razie takiej potrzeby nie ma. Jeśli w tym tygodniu te umowy nie zostaną podpisane, będziemy proponować mieszkańcom takie rozwiązanie, które będzie ich zabezpieczało - powiedział Rabenda.
Wiceminister wskazał, że do gmin z krajowych kopalni i od importerów wyjechało już ćwierć miliona ton węgla, a dziennie wydawanych jest ponad 30 tys. ton. Ten system ciągle się rozrasta, a logistyka jest tym sprawniejsza, im bardziej poziom odbiorów ze strony gmin jest pełny. Tylko w ciągu kilku tygodni do samorządów trafi około 1 mln ton węgla, a system miał dojść do takiego poziomu, który zapewni węgiel wszystkim potrzebującym.
Łącznie z listopadem zaimportowano od stycznia 12 mln ton węgla, a tylko w grudniu przybędzie dodatkowych 2 mln. Krajowe możliwości przeładunkowe, rozwozowe i kontraktowe mają umożliwić jego sprawne dostarczanie i uzupełnianie. Ponadto ze wstępnych szacunków wyliczono, że nie będzie potrzeby importowanie takiej ilości, jaką pierwotnie założono, gdyż zapotrzebowanie jest według szacunków mniejsze. Wynikać ma to z faktu, że oprócz węgla importowanego dla gospodarstw domowych jest dostarczany węgiel bezpośrednio z krajowego wydobycia, czyli ponad 3 mln ton.
Wiceminister przypomniał, że wprowadzono zmianę rozporządzenia, wedle której gospodarstwa domowe mogą kupić półtorej tony węgla do końca roku i półtorej tony w drugiej części sezonu grzewczego.
- Ta część, która nie będzie wykorzystana do końca roku, będzie mogła być zakupiona po nowym roku. Nikt nie będzie w takiej sytuacji, że będzie musiał wybierać, czy teraz na siłę kupować ten węgiel, bo mu coś przepadnie. Nie przepadnie, będzie przechodziło na następny rok. Limit trzech ton będzie dostępny do końca kwietnia - zapewnił.
Ustawa o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe, gminy, spółki gminne i związki gminne zakłada, że mogą kupować węgiel od importerów za nie więcej niż 1,5 tys. zł za tonę. Gmina może sprzedawać węgiel mieszkańcom w cenie nie wyższej niż 2 tys. zł za tonę. Węgiel w preferencyjnej cenie mogą kupić od samorządu osoby uprawnione do dodatku węglowego. Sprzedawcom tego węgla przysługują rekompensaty, których maksymalny limit na 2023 r. ustalono na 4,9 mld zł.
Zgodnie z rozporządzeniem do ustawy, uprawnione do sprzedaży gminom z przeznaczeniem do zakupu preferencyjnego są: Polska Grupa Górnicza, PGE Paliwa, Węglokoks i Węglokoks Kraj, Tauron Wydobycie oraz Lubelski Węgiel Bogdanka.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych