PMK
Chińskie Cosco Shipping Holdings uważa rosnące ceny paliwa i wojny celne za duże zagrożenie dla globalnej żeglugi. Wpływ na tę opinię miał bez wątpienia fakt, że w zeszłym roku zysk koncernu spadł o ponad połowę.
Trzeci największy armator kontenerowców zanotował w tym okresie 53,8-procentowy spadek zysków, do 178,83 mln dolarów. Przychody wzrosły za to 33,6 procent, dzięki większemu popytowi i dobrym wynikom terminali. Koszty paliwa jednak przejadły ten wzrost.
- Zachowujemy jednak umiarkowany optymizm względem reszty tego roku - powiedział w oświadczeniu Xu Lirong, prezes Cosco.
- Wiele niepewności, takich jak tarcia w handlu i wysokie ceny ropy naftowej, może negatywnie wpłynąć na żeglugę. Jednocześnie widzimy także korzystne warunki i pozytywne czynniki - wytłumaczył. - Warto wymienić między innymi stabilny wzrost gospodarczy w Chinach oraz flagową inicjatywę rządu w zakresie pasów i dróg - dodał.
Marże zysku w branży zmniejszą się u wszystkich armatorów, chyba że koszty te zostaną przeniesione na klienta końcowego w całym łańcuchu dostaw. Według BIMCO zdolność branży do podjęcia tego kroku będzie zależeć od jego siły negocjacyjnej i fundamentalnie silnego rynku przewozów towarowych.
Ponadto BIMCO przewiduje, że transport kontenerowy dalej nie doczeka się ożywienia. Import kontenerów w Europie najprawdopodobniej nie wzrośnie ponad 2% w nadchodzących latach.
Wyższe stopy wzrostu powinny za to pojawić się na szlakach Północ-Południe, w szczególności na trasach do Ameryki Południowej i z Afryki.
Patrząc na rok 2019, BIMCO prognozuje wzrost floty kontenerowej o 3,4 procent, zakładając, że złomowanie pozostanie niskie. Jeżeli przewidywany poziom wyburzeń, wynoszący 100 000 TEU, okaże się dwukrotnie wyższy, wzrost floty zostanie zmniejszony o 0,5% do 2,9%.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody