• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Statek NYK zakończył pierwszy rejs neutralny węglowo

PMK

22.09.2019 17:40 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Statek NYK zakończył pierwszy rejs neutralny węglowo

Partnerzy portalu

Statek NYK zakończył pierwszy rejs neutralny węglowo - GospodarkaMorska.pl

Japoński armator NYK wykonał pierwszy w Japonii neutralny węglowo rejs, minimalizując emisję CO2 do 5000 ton.

Ta liczba jest równa CO2 emitowanemu przez flagowego samochodowca NYK - Aries Leader, podczas jednej podróży między Japonią a Bliskim Wschodem. Statek jest wyposażony w najnowsze energooszczędne technologie, które zmniejszają emisję CO2 o 30% w porównaniu z podobnymi samochodowcami.

- Ta inicjatywa pokazuje zdolność NYK do zapewnienia neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla transportu swoim japońskim i zagranicznym klientom - czytamy w oświadczeniu armatora.

Firma zamierza dalej inwestować w zielone technologie poprzez inicjatywy w zakresie kredytów węglowych.

Neutralność węglowa jest także celem duńskiego Maerska. Armator razem z kilkoma swoimi klientami testuje pierwsze w swoim rodzaju paliwo neutralne węglowo. Pierwszą firmą, która przetestuje to rozwiązanie będzie H&M Group.

Ten projekt pilotażowy poprzedził wcześniej w tym roku test przeprowadzony na jednostce Metter Maersk. Kontenerowiec wyruszył w marcu w rejs z Rotterdamu do Szanghaju. Statek załadował do bunkra mieszankę zawierającą 20 procent tzw. biopaliwa drugiej generacji produkowanego z odpadów roślinnych. Ten zabieg zapobiegł emisji 1,5 miliona kilogramów CO2, co odpowiada emisjom 200 gospodarstw domowych w ciągu roku.

- Próba biopaliw na pokładzie Mette Maersk dowiodła, że ​​już dziś dostępne są rozwiązania w zakresie dekarbonizacji w transporcie, zarówno pod względem technicznym, jak i operacyjnym. Chociaż nie jest to jeszcze ostateczne rozwiązanie, to z pewnością obecnie może służyć jako przejściowy środek w celu zmniejszenia emisji CO2 - powiedział Søren Toft, prezes Maersk.

Testowane biopaliwo jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i zapewni H&M Group możliwość zmniejszenia emisji związanych z transportem. To kolejny krok w kierunku osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.

Celem takich projektów pilotażowych jest zbadanie potencjału zrównoważonych paliw i ostatecznie wprowadzenie ich do komercyjnego użycia. Żegluga pozostaje dziś najbardziej efektywnym pod względem emisji dwutlenku węgla środkiem globalnego transportu, ale odpowiada za 2-3% globalnych emisji. Liczba ta będzie nadal rosnąć, jeśli nie podjęte zostaną kroki w celu dekarbonizacji.

By osiągnąć ten cel, Maersk zainwestuje wiele funduszy przez następne 5 do 10 lat w rozwój innowacji i zielonych technologii. Jedną z nich jest budowa bezemisyjnej jednostki do 2030 roku.

- Jedynym możliwym sposobem na osiągnięcie tak bardzo potrzebnej dekarbonizacji w naszej branży jest całkowite przekształcenie w nowe, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla łańcuchy dostaw – twierdzi Toft.

Ponieważ wolumen transportu wciąż rośnie wraz ze światowym handlem, Maersk twierdzi, że poprawa wydajności w stosunku do obecnej technologii opartej na paliwach kopalnych może jedynie utrzymać ogólne emisje pochodzące z transportu, nie zmniejszając znacząco emisji CO2 do atmosfery.

- Następne 5-10 lat będzie kluczowe - dodał Toft. - Przeznaczymy znaczące środki na innowacje i rozwój technologii, aby poprawić techniczną i finansową rentowność ekologicznych rozwiązań. W ciągu ostatnich czterech lat zainwestowaliśmy około 1 mld dolarów i zaangażowaliśmy ponad 50 inżynierów rocznie w opracowywanie i wdrażanie energooszczędnych rozwiązań. Idąc dalej, nie możemy tego zrobić sami – dodaje.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.