• <
bulk_cargo_port_szczecin

Rozpoczęła się budowa nowego mostu na Wiśle łączącego Małopolskę i Świętokrzyskie

pc

21.03.2019 04:54 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rozpoczęła się budowa nowego mostu na Wiśle łączącego Małopolskę i Świętokrzyskie

Partnerzy portalu

Rozpoczęła się budowa nowego mostu na Wiśle łączącego Małopolskę i Świętokrzyskie - GospodarkaMorska.pl

Pod koniec 2020 roku zostanie oddany do użytku nowy most na Wiśle łączący Borusową w Małopolsce z Nowym Korczynem w woj. świętokrzyskim. W środę uroczyście rozpoczęła się budowa przeprawy. Koszt inwestycji wynosi 53,7 mln zł.

Przetarg na zaprojektowanie i budowę nowego mostu na Wiśle ogłoszony przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Zgodnie z umową podpisaną w zeszłym roku inwestycja, która zastąpi obecną przeprawę promową, ma być gotowa do końca października 2020 r. Będzie ona dofinansowana z Regionalnych Programów Operacyjnych obu województw.

„Jestem przekonany, że budowa mostu, którą dziś symbolicznie rozpoczynamy, przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców obu województw i przyspieszenia rozwoju gospodarczego okolicznych powiatów" – zaznaczył marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski.

Jak podkreślił, w promieniu kilkunastu kilometrów od miejsca, w którym powstanie most, nie ma stałej przeprawy przez Wisłę, dlatego ma on ogromne znaczenie dla Małopolski, szczególnie dla jej wschodniej części.

Marszałek woj. świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski zaznaczył, że nowy most to ułatwienie, na które od lat czekali mieszkańcy województw małopolskiego i świętokrzyskiego.

677-metrowy most w ciągu drogi wojewódzkiej nr 973 zepnie dwa brzegi Wisły między Borusową w Małopolsce i Nowym Korczynem w woj. świętokrzyskim. Trasa ta będzie też najkrótszą drogą z Tarnowa w kierunku Kielc, i dalej do Warszawy. Oprócz samej przeprawy, po obu jej stronach wybudowane zostaną drogi dojazdowe o łącznej długości około 2 km.

Obecnie mieszkańcy, którzy chcą w tym miejscu przeprawić się przez rzekę, muszą korzystać z promu lub pokonać ok. 20 km do najbliższego mostu.

W ramach inwestycji po stronie małopolskiej zostanie również przebudowany kilkusetmetrowy fragment drogi wojewódzkiej 973, prowadzący bezpośrednio do nowej przeprawy.

Po stronie świętokrzyskiej przewidziano budowę ronda w Nowym Korczynie na skrzyżowaniu DK 79 i DW 973 oraz wykonanie fragmentu drogi łączącej most z DK 79.

Inwestycja to wspólne zadanie obu województw, którego kosztami się podzielą. Wartość podpisanej umowy na wykonanie robót budowlanych wynosi 53,7 mln zł brutto, z czego województwo świętokrzyskie przekaże 28 mln zł, a województwo małopolskie – 25,7 mln zł.

Samorządowcy przypomnieli, że w miejscu planowanej przeprawy przez kilkadziesiąt dni w 1939 roku funkcjonował drewniany most, który został zniszczony po rozpoczęciu II wojny światowej. Od tego czasu, aby przeprawić się na drugą stronę Wisły, trzeba było korzystać z promu.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.