• <
bulk_cargo_port_szczecin

Puste supertankowce płyną do USA. To znak czasów

PMK

24.02.2019 19:31 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Puste supertankowce płyną do USA. To znak czasów - GospodarkaMorska.pl

Dwanaście dużych tankowców spokojnie płynie przez Atlantyk w kierunku Zatoki Meksykańskiej. Co ciekawe nie wiozą one jednak ze sobą żadnych surowców.

Te statki powinny być wypełnione ciężką, wysokosiarkową ropą z Bliskiego Wschodu, dostarczaną do rafinerii w Houston czy Nowym Orleanie. Sytuacja się jednak zmieniła. Żeglują one bez ładunku, czego zwykle starają się unikać armatorzy, ponieważ statki zarabiają dzięki dostawom.

12 statków odbywa puste rejsy o długości nawet 21 000 mil bezpośrednio z Azji, dookoła Republiki Południowej Afryki, ponieważ producenci z Bliskiego Wschodu ograniczają dostawy. Mimo to wciąż rosnące w Ameryce wolumeny lekkiej ropy muszą być eksportowane, a na Oceanie Atlantyckim nie ma wystarczającej liczby supertankowców do tej pracy. Więc nie ma innego wyboru – część z nich musi przypłynąć bez ładunku.

USA eksportują i importują duże ilości węglowodorów, głównie z powodu różnorodności różnorodności surowców jakie ten kraj produkuje. Szczególnie dostawy gazu łupkowego są czymś unikatowym na tle całego świata. Członkowie OPEC handlują głównie ciężkimi surowcami, podczas gdy amerykański eksport jest w przeważającej mierze lżejszy.

Według standardów branżowych, amerykańską ropę uważa się za lekką, o niskiej zawartości siarki, dzięki czemu świetnie nadaje się do produkcji benzyny. Z kolei ropa na Bliskim Wschodzie często potrzebuje więcej przetwarzania, co nie stanowi problemu dla zakładów w Zatoce Meksykańskiej, które zostały zaprojektowane specjalnie do tego zadania. Ta ropa jest jednak mniej wydajna w procesie produkcji beznyny.

- W tym roku w USA produkcja ropna wzrośnie o kolejne kilka procentów, co przełoży się na wzrost także eksportu tych surowców - powiedział James Davis, z Facts Global Energy.

Spedytorzy liczą na eksport z USA, aby pomóc rynkowi tankowców znieść ograniczenia dostaw zarządzane przez OPEC i sojuszników, w tym Rosję. Ta zmiana wywołała efekt domina na rynku wysyłkowym. Według danych Baltic Exchange dzienne dochody dla VLCC, które mogą przetransportować dwa miliony baryłek ropy naftowej, na trasie z Bliskiego Wschodu do Chin podwoiły się do 29.333 dolarów w zeszłym tygodniu.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.