• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Antwerpia rozpoczął projekt ekologicznej produkcji metanolu

PMK

07.05.2019 18:32 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Antwerpia rozpoczął projekt ekologicznej produkcji metanolu

Partnerzy portalu

Port Antwerpia rozpoczął projekt ekologicznej produkcji metanolu - GospodarkaMorska.pl

Port w Antwerpii zainicjował projekt ekologicznej produkcji metanolu w ramach planu, by być portem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.

Metanol jest używany codziennie przez przemysł chemiczny w porcie, a sam obiekt zużywa około 300 000 ton metanolu rocznie w procesach chemicznych i produkcji paliwa: wszystko od paneli izolacyjnych po dodatki do paliw.

Problem w tym, że metanol jest obecnie uzyskiwany ze źródeł kopalnych.

- Będziemy produkować metanol z odpadów CO2 i wodoru - powiedział Didier Van Osselaer, kierownik projektu w porcie. - Odpady CO2 zostaną zebrane w nowym procesie zwanym wychwytywaniem i utylizacją dwutlenku węgla (CCU), w którym odzyskuje się przynajmniej część emisji CO2. Ten CO2 jest następnie łączony z wodorem wytwarzanym przy użyciu zielonej energii w nowym zakładzie. CCU i elektroliza - razem tworzą doskonałą podstawę do produkcji ekologicznego metanolu - dodał.

Oznacza to, że port w Antwerpii uniknie produkcji co najmniej jednej tony emisji CO2 na tonę wytworzonego metanolu. Metanol może być również wykorzystywany w przyszłości jako zrównoważone paliwo do zasilania statków, takich jak holowniki, a port planuje wprowadzić pierwszą taką jednostkę napędzaną metanolem w najbliższej przyszłości.

Firmy ENGIE, Oiltanking, Indaver, Vlaamse Milieuholding (VMH) i Helm-Proman zadeklarowały swoje poparcie dla projektu wraz z kilkoma instytutami akademickimi. ENGIE wniesie swoją wiedzę na temat rynku energii elektrycznej, Oiltanking udzieli porad w zakresie logistycznych aspektów produkcji i przechowywania metanolu, a Indaver zaoferuje wiedzę na temat wychwytywania CO2. Helm-Proman jest zaangażowany w znalezienie rynków dla produkowanego metanolu, VMH będzie odpowiedzialny za co najmniej część finansowania, podczas gdy Port w Antwerpii będzie stanowił pomost między sektorem publicznym i prywatnym.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.