PMK
19 i 20 marca na Morzu Północnym odbyły się pierwsze testy autonomicznych statków. To część 2-letniego projektu Joint Industry Project Autonomous Shipping, który ma na celu badanie możliwości tych jednostek.
- Jesteśmy dumni, że nasze konsorcjum złożone z 17 partnerów przeprowadziło pierwsze autonomiczne operacje na statkach pełnomorskich na Morzu Północnym - skomentował Marnix Krikke, dyrektor ds. innowacji w Netherlands Maritime Technology (NMT) i lider projektu Joint Industry Project.
SeaZip 3, przybrzeżny statek dostawczy należący do SeaZip Offshore Services, został wyposażony w technologię unikania kolizji i wziął udział w kilku scenariuszach morskich, aby określić, w jaki sposób statek będzie oddziaływać na ruch morski.
- Przeprowadzono łącznie 11 scenariuszy, w których SeaZip 3 współdziałał z dwoma innymi jednostkami: statkiem szkoleniowym Maritime Institute Willem Barents i awaryjnym statkiem holowniczym obsługiwanym przez holenderską straż przybrzeżną. Scenariusze te są wynikiem badań przeprowadzonych przez Technical University of Delft, MARIN i TNO. Scenariusze zostały po raz pierwszy przetestowane w centrum symulacyjnym MARIN w Wageningen, a teraz, w zeszłym tygodniu, w prawdziwym środowisku na Morzu Północnym - dodał Krikke.
Testując scenariusze na Morzu Północnym, zaangażowani partnerzy byli w stanie pokazać proces podejmowania decyzji autonomicznego systemu w celu zapewnienia bezpiecznej żeglugi i uniknięcia kolizji z innymi statkami.
Autonomiczny system dostarczony przez Robosys Automation, podłączony do pokładowego autopilota i systemu sterowania maszynami, wykonał manewry wymijające w bezpieczny sposób. Stwierdzono, że potrzebny jest dalszy rozwój systemów autonomicznych, aby w bardziej efektywny sposób poradzić sobie ze złożonymi sytuacjami w ruchu morskim.
Mark van der Star, partner zarządzający w SeaZip Offshore Service, powiedział, że wpływ autonomicznego transportu i oferowanych przez nią możliwości jest ogromny.
- Jesteśmy stale zajęci wprowadzaniem innowacji w SeaZip Offshore Service i dumni z tego, że nasz morski statek serwisowy SeaZip 3 jest pierwszą jednostką, który przeprowadziła w pełni autonomiczny test na Morzu Północnym. Udział w tym projekcie zwiększył naszą wiedzę w wielu dziedzinach i pomoże nam dalej rozwijać się jako firma spedycyjna w przyszłości - twierdzi van der Star.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju