PMK
19 i 20 marca na Morzu Północnym odbyły się pierwsze testy autonomicznych statków. To część 2-letniego projektu Joint Industry Project Autonomous Shipping, który ma na celu badanie możliwości tych jednostek.
- Jesteśmy dumni, że nasze konsorcjum złożone z 17 partnerów przeprowadziło pierwsze autonomiczne operacje na statkach pełnomorskich na Morzu Północnym - skomentował Marnix Krikke, dyrektor ds. innowacji w Netherlands Maritime Technology (NMT) i lider projektu Joint Industry Project.
SeaZip 3, przybrzeżny statek dostawczy należący do SeaZip Offshore Services, został wyposażony w technologię unikania kolizji i wziął udział w kilku scenariuszach morskich, aby określić, w jaki sposób statek będzie oddziaływać na ruch morski.
- Przeprowadzono łącznie 11 scenariuszy, w których SeaZip 3 współdziałał z dwoma innymi jednostkami: statkiem szkoleniowym Maritime Institute Willem Barents i awaryjnym statkiem holowniczym obsługiwanym przez holenderską straż przybrzeżną. Scenariusze te są wynikiem badań przeprowadzonych przez Technical University of Delft, MARIN i TNO. Scenariusze zostały po raz pierwszy przetestowane w centrum symulacyjnym MARIN w Wageningen, a teraz, w zeszłym tygodniu, w prawdziwym środowisku na Morzu Północnym - dodał Krikke.
Testując scenariusze na Morzu Północnym, zaangażowani partnerzy byli w stanie pokazać proces podejmowania decyzji autonomicznego systemu w celu zapewnienia bezpiecznej żeglugi i uniknięcia kolizji z innymi statkami.
Autonomiczny system dostarczony przez Robosys Automation, podłączony do pokładowego autopilota i systemu sterowania maszynami, wykonał manewry wymijające w bezpieczny sposób. Stwierdzono, że potrzebny jest dalszy rozwój systemów autonomicznych, aby w bardziej efektywny sposób poradzić sobie ze złożonymi sytuacjami w ruchu morskim.
Mark van der Star, partner zarządzający w SeaZip Offshore Service, powiedział, że wpływ autonomicznego transportu i oferowanych przez nią możliwości jest ogromny.
- Jesteśmy stale zajęci wprowadzaniem innowacji w SeaZip Offshore Service i dumni z tego, że nasz morski statek serwisowy SeaZip 3 jest pierwszą jednostką, który przeprowadziła w pełni autonomiczny test na Morzu Północnym. Udział w tym projekcie zwiększył naszą wiedzę w wielu dziedzinach i pomoże nam dalej rozwijać się jako firma spedycyjna w przyszłości - twierdzi van der Star.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny