ew
Przebieg realizacji projektu Rail Baltica jest tematem dwudniowej, międzynarodowej konferencji, która rozpoczęła się w środę w Wilnie. Uczestniczy w niej ok. 700 specjalistów z pięciu krajów, w tym Polski, przez które będzie przebiegała ta linia kolejowa.
„Realizacja projektów Rail Baltica i synchronizacji sieci elektroenergetycznych państw bałtyckich z Europą są niekwestionowanymi celami, które zwieńczą naszą integrację z Unią Europejską” - powiedział premier Litwy Saulius Skvernelis w słowie powitalnym do uczestników konferencji. „Mamy dzisiaj doskonałą okazję porozmawiać o dalszej współpracy, która zadecyduje o naszym sukcesie” - dodał.
Szef litewskiego rządu podkreślił międzynarodowy aspekt tego projektu. „Dobra wola udziału w tym projekcie Polski i Finlandii zasadniczo zmienia wagę tej arterii transportowej. Projekt jest ważny też dla zapewnienia bezpieczeństwa państw bałtyckich. Oczekują na niego również partnerzy NATO” - wskazał Skvernelis.
Podczas konferencji specjaliści ds. kolei i logistyki z Polski, Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii zaprezentują stan realizacji projektu, perspektywy dotyczące wykorzystania zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym, opłacalność oraz ewentualne zagrożenia. Oddzielna sesja będzie dotyczyła źródeł finansowania, głównie w kontekście brexitu.
Uczestniczący w konferencji prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel powiedział PAP, że konferencja „jest możliwością wymiany poglądów między krajami związanymi z Rail Balticą, ale równocześnie możliwością wstępnego zapoznania się, czy porozmawiania o budżecie na przyszłą perspektywę finansową”.
„Oczywiście brexit będzie miał wpływ na wysokość rozdziałów środków finansowych, ale ja podchodzę optymistycznie do tego tematu, gdyż infrastruktura, szczególnie kolejowa, jest jednym z priorytetów Unii” - wskazał Merchel.
Prezes PKP PLK określa Rail Baltica jako „projekt dynamiczny”. „Po stronie krajów bałtyckich projekt jest ciągle w fazie studiów wykonalności, analiz. Natomiast my już go realizujemy” - powiedział.
Merchel zakłada, że strona polska zakończy realizację projektu do 2026 roku i - jak zaznacza - „byłoby idealnie, żeby również po stronie krajów bałtyckich to się zakończyło w tym samym czasie”.
W wileńskiej konferencji ze strony polskiej uczestniczą też Małgorzata Zielińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju oraz Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Gośćmi specjalnymi „Rail Baltica Global Forum” są dyrektor generalny ds. mobilności i transportu Komisji Europejskiej Henrik Hololei oraz koordynator europejska Korytarza Morze Północne-Bałtyk Catherine Trautmann.
Rail Baltica to planowana linia kolejowa, która ma stać się elementem transeuropejskiego korytarza transportowego (TEN-T). Połączy Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki. Pociągi kursujące tą trasą będą mogły jeździć z prędkością 160 km/godz. Polski odcinek Rail Baltica ma wynieść około 370 km, natomiast cała trasa – 1000 km. Łączna wartość tego międzynarodowego projektu to blisko 6 mld euro. Trasa ma być gotowa w 2026 roku.
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie