pc/gov.pl
W Pałacu Narodów w Genewie w dniach 19-22 lutego 2019 r. odbyło się 81. posiedzenie Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, podczas którego przyjęte zostały rezolucje w sprawie Wsparcia rozwoju transportu wodnego śródlądowego.
Dokument, choć nie ma charakteru prawnie wiążącego, podkreśla kluczową rolę żeglugi śródlądowej w zrównoważonych intermodalnych systemach transportowych.
Komitet Transportu Lądowego (ITC) przyjmując rezolucje wyraził poparcie dla zrównoważonego rozwoju transportu, w szczególności poprzez realizację inwestycji infrastrukturalnych w żegludze śródlądowej.
Wsparcie rozwoju transportu wodnego śródlądowego ujęte w formie rezolucji wynika z postanowień Deklaracji Ministerialnej podpisanej podczas Międzynarodowej Konferencji „Żegluga łączy”, która odbyła się w dniach 18-19 kwietnia 2018 r. we Wrocławiu.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poparło podczas 81. Posiedzenia Komitetu Transportu Lądowego przyjęcie rezolucji w sprawie Wsparcia rozwoju transportu wodnego śródlądowego.
Zrównoważony rozwój transportu nie jest możliwy bez żeglugi śródlądowej, która charakteryzuje się wysokim stopniem bezpieczeństwa, niskimi kosztami zużycia energii oraz niskimi kosztami operacyjnymi wpływającymi na atrakcyjność logistyczną, a także stanowi niskoemisyjną gałąź transportu redukującą poziom hałasu oraz negatywne zjawisko kongestii.
Rozwój transportu wodnego śródlądowego w Polsce uwarunkowany jest m.in. włączeniem polskich dróg wodnych do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Ministerstwo kontynuuje działania zmierzającego do osiągnięcia tego celu, traktując przywrócenie żeglowności w Polsce jako wypełnienie zobowiązań międzynarodowych oraz wkład w rozwój gospodarczy.
81. posiedzenie Komitetu Transportu Lądowego poświęcone zostało omówieniu wszystkich najważniejszych inicjatyw realizowanych w sektorze transportu, w podziale na poszczególne gałęzie: transport drogowy, kolejowy, wodny śródlądowy oraz intermodalny.
Podczas posiedzenia przyjęta została również Strategia Komitetu Transportu Lądowego do 2030 r.
W zakresie żeglugi śródlądowej Komitet omówił także aktualny stan prac w zakresie automatyzacji i innowacji w transporcie wodnym śródlądowym.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie