ew
W Danii uruchomiony został właśnie nowy projekt. Jego celem jest uczynienie żeglugi w regionie Cieśnin Duńskich jeszcze bardziej przyjazną środowisku. Inicjatywą kierują naukowcy z Uniwersytetu w Aalborgu.
Projekt nosi nazwę Value2Sea. Głównym jego założeniem jest udoskonalenie transportu morskiego w rejonach cieśnin: Sund, Kattegat oraz Skagerrak ze szczególnym naciskiem położonym na wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych, a także nowatorskich konceptów transportowych i logistycznych. Hasłem-kluczem, przyświecającym wprowadzaniu zmian, jest idea zrównoważonego rozwoju.
„Projekt ukierunkowany jest na stworzenie dialogu pomiędzy graczami branży logistycznej oraz wypracowanie porozumienia dotyczącego przewozu ładunków w ekologiczny sposób” - wyjaśniają Kenn Steger-Jensen oraz Hans-Henrik Hvolby z Uniwersytetu w Aalborgu.
Eksperci skupieni wokół Value2Sea chcą, by transport ładunków - tam, gdzie to możliwe - odbywał się drogą morską. Zwrócono uwagę, że pojazdy ciężarowe są wprawdzie szybkie i coraz bardziej ekologiczne, ale przyczyniają się do tworzenia zatorów drogowych w miastach i wokół nich. Wykorzystanie transportu morskiego, gdy jest taka opcja, sprzyja rozwiązaniu wielu problemów.
„Value2Sea opracuje bazę, która będzie służyła optymalizacji transportu towarowego w Skandynawii poprzez modyfikację wzorców, które obowiązywały przez dziesięciolecia” - powiedział Jens Kirketerp Jensen z Hirtshals Havn (port w Hirtshals jest jednym z podmiotów, które zaangażowały się w projekt).
Prace nad modelem obejmą badanie możliwości komputeryzacji, elektryfikacji, wprowadzenia zautomatyzowanych rozwiązań w portach, a także szans na wykorzystanie żeglugi bezzałogowej. Stworzona wspólnymi siłami platforma ma być bazą dla nadchodzących zmian.
W projekt zaangażowanych jest 19 partnerów. Poza przedstawicielami portu w Hirtshals, są to też m.in. firmy: Fjordline, Arctic Group, Vendelbo Spedition oraz MARCOD. Projekt ma być realizowany przez następne trzy lata.
Speed – rekordowy rok mimo utraconych możliwości
Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki
Największe kontenerowce świata - przegląd
Stena Bulk, czyli dlaczego gaz LNG powinien zawsze podróżować pierwszą klasą
Inwestycja na terminalu promowym w Świnoujściu zmienia go z każdym dniem [wideo]
Świnoujście. Terminal kontenerowy sercem uniwersalnego hubu
Ropa brent | 54,84 $ | baryłka | 0,00% | 22:58 |
Cyna | 21298,00 $ | tona | -0,56% | 14 sty |
Cynk | 2716,00 $ | tona | -1,27% | 14 sty |
Aluminium | 2010,00 $ | tona | 0,05% | 14 sty |
Pallad | 2391,00 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Platyna | 1078,70 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Srebro | 24,82 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Złoto | 1827,85 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |