• <
ATC_CARGO_TOP

EKO-UNIA: na przekop Mierzei Wiślanej trzeba będzie wydać 2-3 mld zł

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski EKO-UNIA: na przekop Mierzei Wiślanej trzeba będzie wydać 2-3 mld zł
EKO-UNIA: na przekop Mierzei Wiślanej trzeba będzie wydać 2-3 mld zł - GospodarkaMorska.pl

ew

22.02.2019 Źródło: PAP

Przekop przez Mierzeję Wiślaną będzie kosztował 2 albo 3 mld zł, a nie jak zapowiada rząd około 900 mln zł - poinformował w piątek dziennikarzy prezes EKO-UNII Radosław Gawlik.

"Naszym zdaniem te 900 mln zł jest niedoszacowane. Nie było takiej inwestycji w gospodarce wodnej, która kosztowałaby tyle, ile władza pokazywała. Naszym zdaniem będzie ona kosztowała 2 albo 3 mld zł, a zwrot z inwestycji będzie więc trwał 1000 albo 1500 lat" - powiedział Gawlik.

Dodał, że inwestycja będzie trwała nie trzy lata tylko dziesięć.

"Rząd w przypadku tej inwestycji zachowuje się bałamutnie. To jest wyjątkowy, bezcenny skrawek Polski. Minister Gróbarczyk szykuje nasz kraj na kolejny konflikt z Komisją Europejską. Komisja Europejska może wprowadzić procedurę podobną jak przy okazji Białowieży" - stwierdził Gawlik.

"Naszym zdaniem projekt ten jest ekologicznie szkodliwy, gospodarczo to właściwie fikcja, a społecznie jest bardzo wątpliwy" - dodał.

Według Gawlika przekop Mierzei Wiślanej będzie miał negatywny wpływ na środowisko naturalne.

"Jeśli chodzi o kwestie środowiskowe to rząd mówi, że ta inwestycja, która jest prowadzona na trzech obszarach Natura 2000, nie wpłynie znacząco na gatunki siedliska. Naszym zdaniem jest wręcz przeciwnie. Mamy oceny ornitologiczną ichtiologiczną i dotyczącą ssaków morskich, które wskazują jednoznacznie, że zarówno gatunki jak i siedliska będą w znaczącym stopniu zagrożone, wyeliminowane, czy zginą podczas tej budowy" - powiedział Gawlik.

Szef Eko-Unii przypomniał, że organizacja ta odwołała się od decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie, która wydała tak zwaną decyzję środowiskową dla planowanego kanału żeglugowego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Odwołanie złożono w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ).

"Naszym zdaniem nie rozpatrzono szeregu uwag i wniosków, naszych zastrzeżeń związanych z raportami środowiskowymi" - stwierdził Gawlik.

Jego zdaniem wycinka drzew w pasie przeznaczonym pod budowę przekopu jest bezprawna, gdyż GDOŚ nie rozpatrzyła jeszcze odwołania od decyzji RDOŚ.

Gawlik powiedział, że EKO-UNIA odwoła się też od decyzji środowiskowej do Unii Europejskiej. "Mierzeja Wiślana jest obszarem wyjątkowym jeśli chodzi o Bałtyk, to taka nasza Puszcza Białowieska nad Bałtykiem. Moim zdaniem rząd szykuje sobie tutaj konflikt podobny jak przy Puszczy Białowieskiej" - stwierdził.

Zdaniem Michała Kani, dyrektora biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zarzuty formułowane przez przedstawiciela EKO-UNII są bezpodstawne.

"Decyzja środowiskowa została wydana na podstawie doskonale uargumentowanego raportu oddziaływania na środowisko, który przygotowali niezależni ekolodzy i naukowcy. W raporcie wskazano, że lokalizacja Nowy Świat w minimalnym stopniu oddziałuje na przyrodę. Rygor natychmiastowej wykonalności decyzji środowiskowej zabezpiecza ważny interes państwa i powoduje, że nie można wykorzystać procesu odwoławczego do celowego blokowania inwestycji" - powiedział cytowany w przesłanym PAP komunikacie Kania.

"Dziwi nas również to, że organizacja ekologiczna posługuje się argumentami o +niezasadności ekonomicznej+ budowy kanału żeglugowego. To w naszej ocenie oznacza, że działanie EKO-UNII niestety podyktowane jest również interesem politycznym" - dodał

Jego zdaniem jest to tym bardziej jest to rażące, ponieważ wybór lokalizacji oraz decyzja rządu o realizacji inwestycji została podjęta na podstawie bardzo precyzyjnych analiz społeczno-ekonomicznych.

"Żałujemy również, że argumenty EKO-UNII są zbieżne z argumentami strony rosyjskiej, która wnioskując do Komisji Europejskiej próbuje zablokować budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną" - stwierdza Michał Kania.
Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33055,00 $ tona 0,39% 16 cze
 Cynk 2972,00 $ tona -0,47% 16 cze
 Aluminium 2454,00 $ tona -0,16% 16 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.