PMK
Cosco Shipping zanotowało 251 mln dolarów zysku w zeszłym roku głównie dzięki 230 mln dolarów dotacji otrzymanym od chińskiego rządu - donosi Alphaliner.
Firma konsultingowa poinformowała, że pomoc finansowa obejmowała 122 mln dolarów dofinansowania na rozbiórkę statków i 107 mln dolarów z „innych nieokreślonych dotacji rządowych”.
Według Alphalinera od 2010 roku Cosco Shipping Holdings otrzymało od rządu dotacje w wysokości 1,34 mld dolarów, z czego około 700 mln dolarów przeznaczono na złomowanie statków.
Dotacja w wysokości około 400 dolarów na tonę złomu jest wypłacana chińskiemu armatorowi, który poddaje recyklingowi statek pływający pod banderą Chin w rodzimej stoczni, a po dodaniu go do rzeczywistej stawki złomowania jest faktycznie dwukrotnością kwoty zapłaconej za rozbiórkę przez stocznie w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie.
Pekin uruchomił program dotacji w 2013 roku w celu ograniczenia nadpodaży statków i modernizacji floty handlowej Chin. Program miał wygasnąć z końcem 2016 roku, ale został przedłużony.
W zeszłym roku zysk koncernu spadł o ponad połowę. Trzeci co do wielkości armator kontenerowców zanotował w tym okresie 53,8-procentowy spadek zysków, do 178,83 mln dolarów. Przychody wzrosły za to 33,6 procent, dzięki większemu popytowi i dobrym wynikom terminali. Koszty paliwa jednak przejadły ten wzrost.
- Zachowujemy jednak umiarkowany optymizm względem reszty tego roku - powiedział w oświadczeniu Xu Lirong, prezes Cosco.
- Wiele niepewności, takich jak tarcia w handlu i wysokie ceny ropy naftowej, może negatywnie wpłynąć na żeglugę. Jednocześnie widzimy także korzystne warunki i pozytywne czynniki - wytłumaczył. - Warto wymienić między innymi stabilny wzrost gospodarczy w Chinach oraz flagową inicjatywę rządu w zakresie pasów i dróg - dodał.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej