PMK
Cosco Shipping zanotowało 251 mln dolarów zysku w zeszłym roku głównie dzięki 230 mln dolarów dotacji otrzymanym od chińskiego rządu - donosi Alphaliner.
Firma konsultingowa poinformowała, że pomoc finansowa obejmowała 122 mln dolarów dofinansowania na rozbiórkę statków i 107 mln dolarów z „innych nieokreślonych dotacji rządowych”.
Według Alphalinera od 2010 roku Cosco Shipping Holdings otrzymało od rządu dotacje w wysokości 1,34 mld dolarów, z czego około 700 mln dolarów przeznaczono na złomowanie statków.
Dotacja w wysokości około 400 dolarów na tonę złomu jest wypłacana chińskiemu armatorowi, który poddaje recyklingowi statek pływający pod banderą Chin w rodzimej stoczni, a po dodaniu go do rzeczywistej stawki złomowania jest faktycznie dwukrotnością kwoty zapłaconej za rozbiórkę przez stocznie w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie.
Pekin uruchomił program dotacji w 2013 roku w celu ograniczenia nadpodaży statków i modernizacji floty handlowej Chin. Program miał wygasnąć z końcem 2016 roku, ale został przedłużony.
W zeszłym roku zysk koncernu spadł o ponad połowę. Trzeci co do wielkości armator kontenerowców zanotował w tym okresie 53,8-procentowy spadek zysków, do 178,83 mln dolarów. Przychody wzrosły za to 33,6 procent, dzięki większemu popytowi i dobrym wynikom terminali. Koszty paliwa jednak przejadły ten wzrost.
- Zachowujemy jednak umiarkowany optymizm względem reszty tego roku - powiedział w oświadczeniu Xu Lirong, prezes Cosco.
- Wiele niepewności, takich jak tarcia w handlu i wysokie ceny ropy naftowej, może negatywnie wpłynąć na żeglugę. Jednocześnie widzimy także korzystne warunki i pozytywne czynniki - wytłumaczył. - Warto wymienić między innymi stabilny wzrost gospodarczy w Chinach oraz flagową inicjatywę rządu w zakresie pasów i dróg - dodał.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody