ew
Więcej pasażerów na kolei oraz przewiezionych towarów kosztem transportu samochodowego - to jeden z celów, które wyznacza sobie Ministerstwo Infrastruktury na nową kadencję - zapowiedział w środę szef resortu Andrzej Adamczyk podczas otwarcia IX Kongresu Kolejowego.
"Celem naszych przedsięwzięć jest doprowadzenie do tego, aby maksymalna ilość towarów i maksymalna ilość pasażerów była przewożona koleją, a nie transportem samochodowym" - powiedział Adamczyk.
"Mamy taki przykład, z którego chcemy korzystać. Niemcy przygotowali masterplan dla transportu. Jest to dokument, który przyjął rząd niemiecki, w którym jasno i wyraźnie określa się zasady realizacji polityki transportowej, w tym polityki kolejowej. Analizujemy ten dokument w naszym ministerstwie. Mamy nadzieję, że będziemy mieli swój autorski masterplan. Nie działamy metodą otwartych drzwi" - dodał.
Minister przypomniał, że jeszcze w 2015 roku z usług kolei skorzystało 280 mln pasażerów, a w roku 2018 liczba ta wzrosła do 311 mln pasażerów, pomimo modernizacji szlaków kolejowych.
"Przewoźnicy towarowi - 225 mln ton towarów przewiezionych w 2015 roku i 250 mln ton towarów przewiezionych w roku 2018. Ten rok również będzie rekordowy" - dodał szef resortu infrastruktury.
Minister przypomniał, że w ciągu ostatnich czterech lat wzrosła wartość Krajowego Programu Kolejowego o blisko 10 mld zł do ponad 70 mld zł, a PKP Polskie Linie Kolejowe opracowały dokumentacje projektów modernizacyjnych na następną unijną perspektywę budżetową.
Adamczyk mówił, że poprawia się jakość infrastruktury dworcowej i zmniejsza się wykluczenie komunikacyjne, o czym świadczy wzrost liczby przystanków, gdzie zatrzymują się pociągi PKP Intercity - z 296 w 2015 roku do 405 na początku listopada br.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody