pc/swinoujscie.pl/PAP
Podpisanie umowy na „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” pomiędzy wykonawcą projektu i robót budowlanych – konsorcjum firm Porr SA (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin SA, Inżynierem Kontraktu – konsorcjum Sweco Consulting z Poznania (Iider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania, a Miastem Świnoujście, które będzie reprezentował prezydent Świnujścia Janusz Żmurkiewicz nastąpi w najbliższy poniedziałek 17 września 2018 r. o godzinie 10:00 w sali Hotelu Radisson Blu.
– Podpisanie umowy na budowę tunelu, to wyjątkowe, historyczne wydarzenie dla naszego miasta, dla nas świnoujścian. Czekaliśmy na to tyle lat - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Zapraszam w poniedziałek na plac Wolności. Uczcijmy wspólnie ten dzień, to wydarzenie. Bądźmy razem.
Po części oficjalnej, o godzinie 17:00 na placu Wolności rozpocznie się festyn. Będą m.in. pokazy dronów, duża atrakcji dla najmłodszych oraz koncerty: Orkiestry Wojskowej oraz zespołów Specyficzni, Loka i Red Lips.
Wcześniej z podpisania umowy na projekt i budowę tunelu zrezygnowała wybrana w przetargu włoska firma Astaldi. Konsorcjum firm Porr złożyło drugą po Astaldi najkorzystniejszą ofertę na kwotę ponad 793 mln zł.
Konsorcjum Astaldi wygrało przetarg na tunel w połowie kwietnia br. Od decyzji odwołała się firma Porr, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła.
W listopadzie ub. r. GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi i Ghella na wykonawcę tunelu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej dwaj oferenci - konsorcjum Toto oraz konsorcjum Porr. Izba uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.
Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję Izby w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum PORR. Na początku marca br. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie Izby w sprawie firmy Toto).
Planowane zakończenie inwestycji to 4 lata od momentu podpisania umowy. Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,44 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Jego średnica wewnętrzna będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km.
Wartość projektu to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane – Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG