• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rosja przymierza się do uruchomienia pierwszego pływającego terminalu importowego LNG. Ma pracować w Kaliningradzie

pc

17.12.2018 16:52 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rosja przymierza się do uruchomienia pierwszego pływającego terminalu importowego LNG. Ma pracować w Kaliningradzie

Partnerzy portalu

Rosja przymierza się do uruchomienia pierwszego pływającego terminalu importowego LNG. Ma pracować w Kaliningradzie - GospodarkaMorska.pl

Rosja przymierza się do uruchomienia w Kaliningradzie pierwszego pływającego terminalu importowego LNG. Jak poinformował Andre Lambine, starszy analityk ds. gazu w Platts Analytics, zajmującym się dostawą informacji i analiz dla rynków energii i towarów, rozpoczęcie jego działalności planowane jest na styczeń przyszłego roku. Będzie to jednostka Marshal Vasilevskiy – terminal FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), która w sobotę z ładunkiem LNG z Singapuru dotarła na kotwicowisko bałtyjskiego portu.

– W tej chwili działania związane z oddaniem do eksploatacji terminalu FSRU są na pełnych obrotach, zwłaszcza po wszystkich opóźnieniach, jakie statek napotkał podczas budowy. Rosjanie nie chcą tracić więcej czasu – powiedziała osoba bezpośrednio zaangażowana w uruchomienie pływającego terminalu LNG, cytowana przez spglobal.com.
 
Marshal Vasilevskiy ma 288,03 m długości, 47 m szerokości, 118 423 GT oraz 92 800 t nośności. Na pokład może zabrać 174 000 m3 ładunku. Statek posiada klasę lodową 1A. Jednostka pływa pod panamską banderą, jej budowa zakończyła się w 2018 r. Statek powstał w stoczni Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej. W maju podczas prób doszło do wybuchu jednego z sześciu kotłów regazyfikacyjnych, co doprowadziło do uszkodzenia jednostki, a w rezultacie opóźnienia jej dostawy. Marshala Vasilevskiego eksploatuje Gazflot, spółka zależna Gazpromu.

Jak podał spglobal.com, 11 listopada Marshal Vasilevskiy opuścił port w Ulsan w Korei Południowej, skąd udał się do Singapuru, gdzie załadował LNG. Zdaniem Platts Analytics, aby transport skroplonego gazu z Azji do Europy był opłacalny, Gazprom musiał pozyskać go po atrakcyjnej cenie. Z reguły LNG przebywa odwrotną podróż, z Europy do Azji.

Rosja posiada największe na świecie rezerwy gazu ziemnego, a Gazprom dominuje w krajowym sektorze wydobywczym gazu i jest jego istotnym dostawcą. W 2016 r. aż 90% eksportowanego gazu trafiło rurociągami do klientów w Europie – poinformowała US Energy Information Administration. Obecnie obwód kaliningradzki, który nie posiada ani lądowej, ani morskiej granicy z Rosją, importuje gaz rurociągiem Mińsk-Wilno-Kowno-Kaliningrad. Zamiast zwiększać jego przepustowość, rosyjskie władze podjęły decyzję o budowie pływającego terminalu importowego LNG na Morzu Bałtyckim. Dzięki niemu obwód kaliningradzki zyska do 2,7 mld m3 gazu rocznie, co zapewni bezpieczeństwo i samowystarczalność energetyczną regionu. Dostawy do lokalnych odbiorców umożliwi połączenie Marshala Vasilevskiego z istniejącym rurociągiem położonym w pobliżu podziemnego magazynu gazu Kaliningradskoye.

Portal oilprice.com zaznaczył, że nowy rosyjski terminal LNG, „jak na ironię powstaje obok Polski i Litwy, które dążą do uniezależnienia się od dostaw rosyjskiego gazu. Oba kraje są największymi przeciwnikami budowy gazociągu Nord Stream 2 przez Morze Bałtyckie i podpisały kontrakty na import LNG ze Stanów Zjednoczonych” – napisano.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.