• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Rosja inwestuje w Przejście Północno-Wschodnie

10.06.2015 13:30 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rosja inwestuje w Przejście Północno-Wschodnie
Rosja inwestuje w Przejście Północno-Wschodnie - GospodarkaMorska.pl

Premier Federacji Rosyjskiej, Dmitrij Miedwiediew, zatwierdził plan rozwoju Przejścia Północno-Wschodniego. Program zakłada 20-krotne zwiększenie ilości towaru transportowanego tą trasą przez kolejne 15 lat.

Przejście Północno-Wschodnie to droga morska łączącą Europę z Pacyfikiem biegnącą wzdłuż północnych brzegów Eurazji, przez m.in. Morze Barentsa, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa.

- To najkrótszy szlak morski łączący Europę z Dalekim Wschodem i zachodnim wybrzeżem Północnej Ameryki. Dotychczas jednak nie był on w pełni wykorzystywany – przyznał na konferencji prasowej Medwiediew.

Według danych rosyjskiego rządu rocznie wydaje się 600 pozwoleń dla jednostek handlowych, chcących podróżować tą trasą. Ogólna ilość ładunków na szlaku wynosi 4 mln ton w skali roku. Rosja zakłada, że do 2030 roku ta liczba wzrośnie aż do 80 mln ton.

Rosyjski plan dzieli się na sześć zasadniczych części, w tym: wsparcie nawigacyjne oraz tworzenie nowych map, regulację ruchu morskiego, ochronę mórz przed zanieczyszczeniami, stworzenie infrastruktury ratowniczej wzdłuż trasy.

Wizja rosyjskiej władzy może wydawać się obecnie zbyt optymistyczna, ale Przejście Północno-Wschodnie kryje w sobie wielki potencjał. Możliwość transportu dużymi jednostkami przez tą trasę będzie prawdziwym przełomem dla branży morskiej. Przejście Północno-Wschodnie z Rotterdamu do Yokohamy (ok. 13,7 tys. km) jest bowiem krótsze aż o 33 proc. od trasy przez Kanał Sueski (20,9 tys. km).

Według badań  ta zmiana odbije się kolosalnie na strukturze światowego handlu i przełoży się na większe zyski oraz wzrost dobrobytu w państwach w północno-zachodniej Europie, w tym w Polsce. Kraje z tego regionu zyskają wielu nowych partnerów w Azji, którym będzie opłacać się handlowanie z ich portami niż z tymi z Morza Śródziemnego. Zyska na tym oczywiście także Rosja, która otworzyła niedawno port Sabetta na Morzu Karskim. Obiekt może przeładowywać rocznie aż do 16,5 mln ton. Władze Federacji chcą, aby w przyszłości ten port stał się największym centrem handlu na Przejściy Północno-Wschodnim. Sabetta byłaby odbiorcą m.in. gaz z Półwyspu Jamalskiego, zboża z Syberii, rudy metali z Uralu, węgiel z Kuzbasu i produkty naftowe z Tatarstanu i Bashkortostanu.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35732,00 $ tona 0,17% 29 lip
 Cynk 2984,00 $ tona 1,12% 29 lip
 Aluminium 2556,00 $ tona 1,59% 29 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.