Marek Nowak
Osiem potężnych suwnic typu RTG przeznaczonych do Portu Lome w Togo ładowanych jest w Porcie Gdynia. Sześć z nich zostało specjalnie zmodyfikowanych i umieszczonych w poprzek statku.
- Modyfikacja suwnic umożliwiła rekordowy załadunek aż ośmiu sztuk na jeden statek - wyjaśnia Tomasz Pik z firmy Transfennica. - Sam proces przebiega natomiast standardowo, przy bardzo dobrej współpracy całej ekipy z załogą statku.
Suwnice na wielkich oponach poruszają się po terenie portu i Nabrzeżu Szwedzkim, a gdy znajdą się w zasiegu dźwigów są unoszone i umieszczane na pokładzie. Przejeżdżają następnie na odpowidenie miejsce, gdzie są blokowane i haczone potężnymi linami do pokładu.
Jednostka Happy River, na której przetransportowane zostaną suwnice, jest statkiem typu Heavy Lift. Posiada płaski pokład przygotowany do załadunku jak największej ilości sztuk ciężkich oraz dwa potężne dźwigi o udżwigu 400 ton każdy.
- Podczas załadunku nieustannie przepompowywane są także wody balastowe wewnątrz jednostki, dzięki czemu wszystko odbywa się bardzo stabilnie - podkreśla Tomasz Pik. - Punkty haczenia suwnic do pokładu są natomiast tak obliczone, że statek mógłby właściwie obrócić się z nimi do góry nogami, a suwnice nie ruszyłyby się z miejsca - dodaje.
Załadunek odbył się na Nabrzeżu Szwedzkim, należącym do Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o., który pełni rolę terminalu uniwersalnego i świadcy usługi przeładunkowe, składowania i sortowania ładunków masowych. MTMG posiada dobre połączenie z systemem komunikacji drogowej i kolejowej, które umożliwiło sprawne dostarczenie suwnic na Nabrzeże.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek