pc
Wycieczkowce w centrum Gdyni, nowe miejsce cumowania Daru Pomorza oraz zabudowa mieszkalno-usługowa. Tak może zmienić się Molo Rybackie, gdyż taką koncepcję zagospodarowania tego terenu przedstawił Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
– Plany są ambitne – przede wszystkim chcielibyśmy, aby od strony Nabrzeża Angielskiego była możliwość cumowania statków pasażerskich. Będzie bliżej centrum miasta i przez to zdecydowanie lepiej dla turystów, którzy przypłyną do Gdyni . Ważny jest także fakt, żebyśmy współdziałali z miastem Gdynia i razem stworzyli wspólną docelową ofertę dla gości, którzy niekoniecznie muszą od razu jechać do Gdańska. Przecież Gdynia też jest pięknym miastem i mam nadzieję, że stworzymy zarówno warunki jak i atrakcje, dzięki którym zainteresujemy naszym miastem przynajmniej część turystów – stwierdza Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Nasza recepta na Molo Rybackie jest bardzo przejrzysta i przede wszystkim nie chcemy zaszkodzić jakże wrażliwej na wszystkie gwałtowne zmiany tkance miejskiej. Dlatego też nie chcemy, żeby znalazło się tu miejsce na zabudowę apartamentową. Miejsce to ma być ogólnodostępne dla każdego gdynianina – będzie to w przyszłości turystyczne serce Gdyni.
Pomysł na zagospodarowanie Mola Rybackiego przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia popiera Marcin Horała, poseł na Sejm RP oraz kandydat PiS na prezydenta Gdyni.
– Miasto zyska na tym, że wycieczkowce zacumują w centrum i będą dosłownie w zasięgu spaceru od ulicy Świętojańskiej, a nie tak jak teraz w środku terenów przemysłowych. Obszar Mola Rybackiego nie powinien zostać oddany tylko pod budowę drogich mieszkań, które w znaczącej części pozostaną puste. Funkcje powinny być mieszane: mieszkaniowe i usługowe wraz z infrastrukturą obsługi wycieczkowców. Na końcu mógłby znaleźć się suchy dok dla Daru Pomorza, którym głośno mówiono już w połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku – były już takowe plany. Znalazłoby się i miejsce na hotel w budynku wysokościowym, na którego dachu byłby naprawdę ogólnodostępny taras widokowy (zamiast dostępnego tylko dla wspólnoty mieszkaniowej tarasu na Sea Towers) – mówi Marcin Horała, poseł na Sejm RP.
Teren Mola Rybackiego należy do Polskiego Holdingu Nieruchomości, który planuje postawić tam apartamentowce. Obecnie w jego części realizowana jest inwestycja Yacht Park – luksusowy kompleks apartamentów wraz z nowoczesną przystanią jachtową oraz aleją spacerową z butikami i restauracjami. Nowa koncepcja tego obszaru proponowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia wymagałaby zmiany przez Radę Miasta Gdyni miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Przypomnijmy jeszcze, iż Port Gdynia to jeden z największych pracodawców w Gdyni – co piąty zawodowo czynny gdynianin pracuje bezpośrednio w porcie lub jest związany ze spółkami obsługującymi portowe terminale. Sama działalność Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. zasiliła w 2017 roku budżet Państwa kwotą 6,6 mld PLN. Natomiast do budżetu Miasta Gdyni w 2017 roku wpłynęło 14,45 mln PLN z tytułu: podatku od nieruchomości, w tym podatek od gruntów, budynków, budowli (13,04 mln) i opłaty za wieczyste użytkowanie (0,42 mln PLN) oraz udziału w podatku PIT od wynagrodzeń zatrudnionych w ZMPG SA (0,68 mln PLN) oraz akcyzy od sprzedanej energii elektrycznej (0,31 mln PLN). Udział Portu Gdynia w życiu miasta jest naprawdę znaczny i to dosłownie.
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni