Z miesiąca na miesiąc wzrasta presja wywierana przez niskie stawki frachtowe na armatorów kontenerowców. O tym jak rozwinie się dalej sytuacja na konferencji Maritime Cyprus 2015 (13-16 września) w Limassolu mówił Peter Sand, główny analityk Bałtyckiej i Międzynarodowej Rady Morskiej (BIMCO).
Sand zwrócił uwagę, że popyt na kontenerowce w obecnym roku wzrósł tylko o 1,1 proc. - Wolumen przeładunków na dwóch najważniejszych szlakach: Azja-Europa i Azja-Zachodnie Wybrzeże USA spadły o kolejno 4,2 i 2 proc. Wzrost zanotowano za to na szlakach Azja-Wschodnie Wybrzeże USA i trasach wewnątrz Azji – mówił Duńczyk.
Liczba przeładunków we wschodnich portach USA w przyszłym roku może jeszcze wzrosnąć, po tym jak zakończy się rozbudowa Kanału Panamskiego i będą mogły tamtędy przepływać największe kontenerowce – Ultra Large Container Vessel (powyżej 14,5 tys. TEU ładowności).
- Spodziewamy się, że wzrośnie liczba większych jednostek dokujących w portach wschodniego wybrzeża w USA. Większość z nich jest już gotowa na przyjęcie tych statków. Można więc spodziewać się przetasowań w szlakach w przyszłym roku – zaznaczył Sand.
Analityk BIMCO jest jednak dobrej myśli, mimo fatalnej sytuacji na światowych rynkach. I to w odniesieniu do wszystkich segmentów transportu morskiego: kontenerowców, masowców i tankowców.
- Pamiętajmy, że wciąż wzrasta konsumpcja w Unii Europejskiej, a w Stanach Zjednoczonych popyt na skonteneryzowane towary powinien w końcu pójść w górą. To powinno zatrzymać obecny trend spadkowy. Można oczekiwać, że popyt wzrośnie na nowych rynkach: Iranie, Kubie, Brazylii i Afryce – przekonywał Peter Sand.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej