Marek Nowak
Stworzenie portu multimodalnego pełniącego ważną rolę w transporcie w ramach rewalitalizacji polskich wodnych dróg śródlądowych oznaczałoby szansę na przemysłowy rozwój Bydgoszczy, a także podniesienie jej prestiżu jako ważnego ośrodka leżącego na połączeniu dwóch istotnych dróg wodnych. Szanse na to rozwiązanie zdecydowanie jednak maleją.
Od 1999 r. powstanie rzecznego portu multimodalnego w Bydgoszczy planowane było na Wiśle w Łęgnowie. Miały się tu przecinać linie kolejowe oraz rozbudowany układ drogowy, pozwalający na transport kontenerów w różne części regionu. Prawdopodobnie nie znajdą się jednak na to odpowiednie środki. Brak w tym zakresie jasnego stanowiska rządu, nie da się też pradowpodobnei pozyskać pieniędzy z Unii Europejskiej nie uda się pozyskać, bo tak skonstruowano konkurs. Port pozostał jednak w planach Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego i strategii rozwoju województwa. Rada Miasta także podjęła uchwałę o potrzebie powołanie takiego portu, skierowano apel do misterstw.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opiera się na razie na bardzo ogólnych założeniach rozwoju śródlądowych dróg wodnych i trudno na nim obecnie oprzeć szczegóły tak konkretnej inwestycji. Na obecnym etapie przygotowań do realizacji programu nie jest możliwe również określenie jej potencjalnych kosztów, harmonogramu realizacji oraz stanowisk podmiotów zaproszonych do konsultacji społecznych.
Łukasza Schreiber, bydgoski poseł Prawa i Sprawiedliwości, który skierował do Ministra Środowiska sejmową interpelację przyznał, że stanowisko ministerstwa nie jest optymistyczne, ale zostawia jeszcze szansę.
Nadzieje Bydgoszczy budzi jednak unijny Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz fakt, że wspólnie z partnerami otrzymała dofinansowanie na projekty związane między innymi ze wzmocnieniem transportu śródlądowego. Dzięki nim ma się udać sfinansowanie studium lokalizacji portu na Wiśle. Miasto z samorządem województwa oraz 20 instytucjami z Niemiec, Szwecji, Polski, Litwy i Finlandii przystąpiła już do międzynarodowego konsorcjum projektowego o nazwie EMMA, z myślą o pozyskaniu środków na prace koncepcyjne.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania