W I kwartale 2015 roku w Gdyni obsłużono 10 proc. więcej towarów (5,016 mln ton) niż w tym samym okresie w roku poprzednim (4,594 mln ton).
Na uwagę zasługuje rekordowy wynik w historii portu - w marcu w Gdyni przeładowano ponad pół miliona ton zbóż. Zdecydowaną większość tych obrotów, aż 370 tys. ton, stanowiła obsługa polskiego eksportu zboża.
- To znakomity wynik. Szczególnie cieszy utrzymanie się wysokich przeładunków drobnicy i marcowy rekord w zbożu. Rekord to efekt ogromnego wzrostu eksportu tych towarów przez polskich przedsiębiorców - tłumaczy Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - A przyszłość zapowiada się jeszcze lepiej, gdyż 4 maja oddamy do użytku nową bazę zbożową. Osiągnięte wyniki oraz kolejne inwestycje umacniają Gdynię na pozycji lidera obsługi zbóż i pasz wśród polskich portów.
Ogółem w I kwartale przeładowano 1,2 mln ton zboża! (632 tys ton w zeszłym roku). W gdyńskim porcie obsłużono także więcej drewna (18 tys. ton) oraz ropy i przetworów naftowych (51,7 tys. ton). Spadły za to przeładunki węgla i koksu (468 tys. ton w porównaniu do 626 tys. w zeszłym roku) oraz innych towarów masowych (258 tys. ton, rok wcześniej 298 tys.). Niewielki spadek odnotowano również w drobnicy (2,9 mln ton), a co za tym idzie w liczbie obsłużonych kontenerów (191 tys. TEU obecnie, 198 tys. TEU w 2014 roku). Spaedek ładunków drobnicowych to efekt zawarcia przez armatorów Maersk Line i Mediterranean Shipping Company Aliansu 2M. Wskutek tego kontenerowce MSC zaczęły w tym roku pływać do gdańskiego, a nie jak dotychczas gdyńskiego portu.
- Zmiana jest póki co mała, bo siłą inercji w tym roku przeładowywaliśmy jeszcze kontenerowce MSC. W nadchodzącym kwartale dużo mniej tych jednostek do nas przybędzie. Wtedy będziemy mogli realnie ocenić, jak to wpłynie na naszą pozycję – mówi Janusz Jarosiński.
Rosnące przeładunki w Gdyni w dużym stopniu wynikają z przeprowadzonej przebudowy Nabrzeża Szwedzkiego, co umożliwia obsługę największych statków klasy PANAMAX o zanurzeniu do 13m.
W okresie wzmożonych obrotów przeładunkowych, zboża i pasze na zapleczu lądowym obsługuje głównie transport drogowy – tu nie ulega wątpliwości, że trudny egzamin zdaje także około portowy układ drogowy ulic J.Wiśniewskiego i Polskiej, zmodernizowanych z funduszy ZMPG S.A. ,wspartych środkami UE. W pełni wykorzystana była też rozbudowana niedawno sieć parkingów portowych.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju