PMK
Maritime Reporter & Engineering News jak co roku wybrała zestaw statków, które zachwyciły dziennikarzy swoją konstrukcją lub były przełomowe dla światowej żeglugi. Na łamach naszego portalu będziemy kolejno prezentować grono wyróżnionych. Dziś pora na Shturman Albanov - pierwszy statek w historii, który jest w stanie operować w Arktyce przez cały rok.
Shturman Albanov to specjalnie zaprojektowany tankowiec klasy arktycznej, który będzie cały rok dostarczał ropę ze złóż w Zatoce Obskiej do portu w Murmańsku. To pierwsza jednostka zdolna do takiego wyczynu. Statek bez trudu pokonuje trasę z Półwyspu Jamałskiego do Murmańska podążając Szlakiem Arktycznym. Tankowiec jest bowiem zdolny płynąć nawet w temperaturze -45 st. C.
Jednostka jest wyposazona w dwa pędniki typu azipod o mocu 22 MW, co pozwala statkowi przebić przez pola lodowe. Shturman Albanov został też specjalnie przystosowany do operowania w Zatoce Obskiej, gdzie łatwo natknąć się na bardzo płytkie rejony o głębokości tylko na 10 metrów. Dodatkowo większość morza od października do lipca jest pokryta lodem.
- Udany rejs Shturmana Albanova to prawdziwy krok milowy. Potwierdza to, że nasze nowe tankowce będą w stanie transportować ropę Szlakiem Arktycznym przez cały rok. Wcześniej było to niemożliwe - tłumaczył po oddaniu jednostki do służby Sergiej Frank, prezes Sovcomflot. - Jednostka to prawdziwie cudo techniki, także pod względem bezpieczeństwa. Nie było innego wyjścia, gdyż wody arktyczne należą do najtrudniejszych na świecie i tylko świetnie zaprojektowana oraz wyposażona jednostka może sobie tam poradzić - skomentował Wiaczesław Gafurow, capitan Shturmana Albanova.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie