• <
PZT_1100x200_gif_2020

Krajowy Program Kolejowy dla Gdańska i Gdyni

Krajowy Program Kolejowy dla Gdańska i Gdyni - GospodarkaMorska.pl

oprac. MN

18.08.2016 Źródło: PKP PLK SA

Lepszy dostęp kolei do portów morskich oraz krótsze i wygodniejsze podróże w regionie - to główne efekty realizacji Krajowego Programu Kolejowego w województwie pomorskim. Atrakcyjniejsze będą przejazdy m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Lęborka do Łeby.

- Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obejmujący porty morskie oraz poprawę ważnych w regionie i wykorzystywanych turystycznie linii kolejowych, stanowi ważny impuls rozwojowy. Realizacja ujętych w nim zadań wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego oraz na poprawę systemu komunikacji - mówi Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Inwestycje wokół dwóch portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz-Trójmiasto przyczynią się do poprawy warunków obsługi towarowych przewozów intermodalnych. Zwiększy to znacząco sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach „tworzących” Korytarz Morze Bałtyckie-Morze Adriatyckie.

Poprawa połączenia Trójmiasto-Bydgoszcz to równocześnie korzyść dla pasażerów, skrócenie czasu podróży, poprawa punktualności pociągów i płynność prowadzenia ruchu, lepsza obsługa na stacjach i przystankach.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obecnej perspektywie zakładają znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska. Poprawa trasy Trójmiasto-Bydgoszcz, na którą planujemy w granicach województwa pomorskiego około 1,2 mld zł zapewni zarówno sprawniejszy przewóz towarów jak i lepsze połączenia aglomeracyjne - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dzięki dobudowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo-Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie nowa możliwość - alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia-Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni kolejową komunikację, tak ważną dla mieszkańców aglomeracji.

Efekty planowanych prac to wygodniejsza i szybsza podróż. Pociągi w relacji Kościerzyna-Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż obecnie (czas skróci się z 1h 16 min do ok. 1h). Podobnie, dzięki dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, o 15 minut skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna-Słupsk. O ok. 13 min skróci się czas podróży na trasie Szczecinek-Słupsk (z 1h 49 min do ok. 1h 36 min). Krócej o ok. 20 minut pojadą pociągi na trasie Grudziądz-Malbork (z 1h 30 min do ok. 1h 10 min). Szybciej o 10 minut pojadą pociągi w relacji Lębork-Łeba (z 42 min do ok. 32 min).

Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim przewiduje 12 projektów o łącznej wartości ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty za około 325 mln zł.

- Inwestycje kolejowe w województwie pomorskim, zawarte w Krajowym Programie Kolejowym, są istotne zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. To sprawniejsza i wygodniejsza komunikacja kolejowa. To także spójny i sprawny system transportowy łączący drogi, kolej, żeglugę śródlądową i morską - dodaje Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Istotne efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:

• w relacji Grudziądz-Malbork o ok. 20 min z 1h 30 min do ok. 1h 10 min
• w relacji Kościerzyna-Gdynia Główna o ok. 16 min z 1h 16 min do ok. 1h
• w relacji Gdynia Główna-Słupsk o ok. 15 min z 1h 8 min do ok. 53 min
• w relacji Szczecinek-Słupsk o ok. 13 min z 1h 49 min do ok. 1h 36 min
• w relacji Lębork-Łeba o ok. 10 min z 42 min do ok. 32 min
• w relacji Gdańsk Główny-Bydgoszcz Główna o ok. 5 min z 1h 20 min do ok. 1h 15 min

Projekty na liście podstawowej:

Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (CEF)
Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (CEF)
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II (POIiŚ)
Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia-Słupsk (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Inowrocław - Bydgoszcz-Tczew w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (środki krajowe)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa - Słupsk-Ustka (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa - Malbork (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork-Łeba (RPO)
Utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach (RPO)

Lista rezerwowa:

Rewitalizacja linii kolejowych nr 211 odcinek Lipusz-Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz-Bytów (RPO)
Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 229 Kartuzy-Sierakowice (RPO)

Źródło:
PKP PLK SA
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31251,00 $ tona -6,49% 13 maj
 Cynk 2891,00 $ tona -3,12% 13 maj
 Aluminium 2422,00 $ tona -2,10% 13 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.