Greccy armatorzy przodują w złomowaniu masowców w tym roku – wynika z danych podanych przez portal VesselsValue.
Łącznie armatorzy oddali na złom prawie 5 mln tonażu. Na ten wynik złożyły się 54 jednostki: 20 capesizów (pow. 80 tys. ton), 18 handysizów (10-35 tys. ton) oraz 16 panamaxów (60-80 tys. ton). Drugie miejsce przypadło Chinom. , którzy zezłomowali co prawda więcej jednostek (71), ale łączny ich tonaż wyniósł tylko 4 mln ton. Większość z oddanych na złom masowców w Państwie Środka to handysizy – 29 oraz handymaxy (35-59 tys. ton) – 17.
Trzecie miejsce zajęli armatorzy z Singapuru z zezłomowanym tonażem rzędu 1,45 mln ton. Na tę liczbę z złożyło się tylko 11 masowców: 7 capesizów, 3 handysizy oraz jeden panamax.
Ogółem w pierwszej połowie 2015 roku armatorzy masowców złomowali średnio 3,3 mln tonażu miesięcznie, aż o 2 mln ton więcej niż w zeszłym roku. Rekordowym miesiącem okazał się kwiecień, gdy na złom trafiło aż 5,36 mln tonażu.
Rynek masowców znajduje się w poważnym kryzysie od lutego. Od tego czasu indeks BDI, który śledzi zarobki masowców, utrzymywał się poniżej 600 pkt – najniżej w historii. Odwrócić trend w przyszłości ma właśnie złomowanie jednostek. Obecny rok ma szanse być pod tym względem rekordowym. Jeżeli obecna średnia się utrzyma, o wiele przebije wynik z 2012 roku, kiedy zezłomowano łącznie 33,4 mln tonażu.
- Jednak rekord nie musi wcale zostać pobity. Przewidujemy, że w końcówce roku popyt na usługi masowców wzrośnie. A to może ograniczyć liczbę złomowań – powiedział Peter Sand z Baltic and International Maritime Council (BIMCO).
W obecnym roku armatorzy pozbywali się najczęściej masowców handysize (10-35 tys. ton) – zezłomowano aż 104 tych jednostek. Na złom trafiło także sporo capesizów (pow. 80 tys. ton), bo aż 68. Ogółem zezłomowano już 262 masowców.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju