Duński koncern A.P. Moeller-Maersk zamierza wziąć udział w licytacji dwóch greckich portów: w Pireusie i Salonikach. Sprzedaż udziałów w tych przystaniach jest częścią zaakceptowanego w poniedziałek planu reform Grecji.
Port w Pireusie miał być sprzedany już w zeszłym roku – 67 proc. udziałów zakupił chiński koncern Cosco. Jednak po dojściu do władzy Syrizy (partia rządząca), przetarg został anulowany
Premier Grecji, Alexis Tsipras, w końcu ugiął się pod presją wierzycieli. Mimo styczniowych zapewnień o zatrzymaniu prywatyzacji państwowych spółek, Tsipras zgodził się na sprzedaż większościowych udziałów w Pireusie i Salonikach. Zgłoszenia do obecnego przetargu będą przyjmowane do końca października.
- Firma, która wygra przetarg, pozyska początkowo 51 proc. udziałów w porcie z opcją zakupu do 67 proc., jeżeli zainwestuje w obiekt 300 mln euro. Zamierzamy rostrzygnąć konkurs najpóźniej na przełomie września i października – powiedział przedstawiciel greckiego rządu.
Maersk z pewnością nie jedyną firmą zainteresowaną zakupem obu obiektów. Udziałem w prywatyzacji portów zainteresowanych było wielu inwestorów zagranicznych. Oferta Chińskiego koncernu COSCO (China Ocean Shipping Company; także piąty armator kontenerowy na świecie) obejmowała inwestycje w porcie kontenerowym Pireus warte 320 mln euro. Z kolei udziały w porcie w Salonikach interesowały rumuńską Grup Feroviar Roman.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej