PMK
Chińskie Cosco zainwestuje w port w Pireusie aż 500 mln euro. To część umowy, którą zawarł koncern w ramach zakupu udziałów w porcie.
W zeszłym tygodniu Cosco zakupiło 51 proc. udziałów za cenę 280 mln euro, a kolejne 16 proc. ma zakupić w ciągu 5 lat za 88 mln euro. Grecki rząd wymógł na chińskiej firmie także inwestycje w rozbudowę obiektu/
Dziś Cosco ogłosiło swój plan inwestycyjny. Koncer ma zbudować terminal dla statków wycieczkowych i duże centrum obsługi transportu pasażerskiego, zdolne obsłużyć 10 tys. osób. Po zakończeniu tej inwestycji Pireus ma stać się czołowym portem obsługującym wycieczkowce i promy.
Dodatkowo Cosco zbuduje dwa nowe terminale: kontenerowy oraz do obsługi statków ro-ro. Celem chińskiej firmy jest maksymalne zróżnicowanie oferty greckiego portu, co uchroni go od strat związanych z kryzysem w jednym z segmentów światowej żeglugi.
Po zakończeniu inwestycji zdolność przeładunkowa terminala konterowego ma wzrosnąć do 10 mln TEU z obecnych 3,36 mln TEU. Oprócz tego modernizację ma przejść także stocznia.
Sprzedaż udziałów państwa w porcie w Pireusie jest drugą wielką prywatyzacją w Grecji. W grudniu ub.r. Ateny podpisały umowę z niemiecką firmą Fraport AG na prywatyzację 14 regionalnych lotnisk, w tym na wyspach Mykonos, Santorini, Korfu i Rodos. Sprzedaż przyniesie Grecji 1,23 mld euro. Porozumienie ma w pełni wejść w życie jesienią 2016 r. Do 2020 roku Fraport zobowiązał się zainwestować w infrastrukturę na greckich lotniskach 330 mln euro.
Planowana jest też między innymi prywatyzacja portu w Salonikach, kolei państwowych i sieci gazowej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej