PMK
Panama i Chiny prowadzą od miesiąca rozmowy o wolnym handlu. Środkowoamerykański kraj miałby stać się jednym z głównych hubów transportowych dla chińskich towarów w Ameryce Łacińskiej.
To ciekawy zwrot w polityce tego kraju, będącego przez ponad 100 lat w bardzo bliskich stosunkach ze Stanami Zjednoczonymi, które kontrolowały tamtejszy Kanał Panamski. Teraz jednak władze środkowoamerykańskiego kraju szukają nowych inwestorów z Chin.
- Dzięki temu uzyskamy pozycję głównego hubu dla towarów płynących do tego regionu świata. Ustalenie umowy handlowej to jednak długa praca, bo ma mieć ona ponad 20 rozdziałów – powiedział Arosemena.
Warto przypomnieć, że Panama dopiero w zeszłym roku nawiązała stosunki dyplomatyczne z Chinami. Od tego czasu oba kraje podpisały około 20 porozumień dyplomatycznych i handlowych. Druga część rozmów o umowie handlowej zapowiadana jest na sierpień.
Przez Kanał Panamski biegły głównie szlaki z wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) i Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).
Biorąc pod uwagę kraje, z Kanału Panamskiego najczęściej korzystały Chiny, Chile, Meksyk, Japonia i Kolumbia. Celem ich jednostek najczęściej były Stany Zjednoczone – aż 68,3 proc. statków płynęło w tym kierunku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny