pc
Po dwóch latach przygotowań podpisujemy deklarację współpracy w ramach tzw. Strategii Karpackiej – powiedział w środę minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Jak wyjaśnił kraje, które podpisały deklarację, mają ściśle współpracować np. rozbudowując infrastrukturę komunikacyjną, turystyczną, ekologiczną.
Deklarację podpisali na XXVIII Forum Ekonomicznym w Krynicy: minister Kwieciński, a także wicepremier i minister finansów Węgier Mihaly Varga, wicepremier Ukrainy Stepan Kubiw oraz dyrektor Centralnego Organu Koordynującego w Biurze ds. Inwestycji i Informatyzacji Słowacji Denis Żilakov.
Deklaracja – jak zaznaczył Kwieciński – rozpoczyna kolejny etap współpracy tzw. Regionu Karpackiego. Jej celem ma być m.in. podniesienie konkurencyjności tych obszarów i podniesienie standardów życia mieszkańców.
Strategia Karpacka pozwoli na ściślejszą współpracę państw regionu w różnych obszarach. Docelowo ma stać się unijną strategią makroregionalną, co oznacza, że powstanie po uzgodnieniach pomiędzy Komisją Europejską a zainteresowanymi państwami. Polska jest autorem projektu strategii.
Minister Kwieciński ocenił, że głównym celem strategii jest zmiana sposobu postrzegania Karpat, dziś widzianego jako makroregion peryferyjny. „Karpaty łączą różne regiony
i państwa na wielu płaszczyznach: geograficznej, etnologicznej, kulinarnej, przyrodniczej, historycznej, turystycznej. Trzeba tylko te porozrzucane puzzle uporządkować i stworzyć platformę współpracy. Tym właśnie będzie Strategia Karpacka” – powiedział Kwieciński, cytowany w komunikacie resortu.
Kwieciński powiedział w Krynicy, że „jednym z naszych priorytetów (Strategii Karpackiej - PAP) jest utrzymanie dziedzictwa kulturowego – jednego z najcenniejszych skarbów tego regionu.
Dodał też, że prace nad budową strategii wymagają czasu, ponieważ potrzebna jest np. decyzja Rady Europejskiej. Minister podkreślił, że np. Strategia Bałtycka powstawała ok. 6 lat. Zaznaczył jednak, że kraje nie będą czekać aż tak długo i wiele projektów będzie powstawać wcześniej. Tak jak np. projekt Via Carpatia. Korzyści z przyjęcia Strategii Karpackiej to między innymi dostęp do środków w budżecie UE.
Obecnie w budowę Strategii Karpackiej zaangażowanych jest pięć krajów: Polska, Węgry, Słowacja, Ukraina a także Rumunia. W przyszłości – powiedział minister - mogą dołączyć również Czechy, Serbia, Mołdawia i Austria.
Strategia Karpacka ma szansę stać się piątą strategią makroregionalną UE i drugą górską (po strategii alpejskiej). Takie strategie to ważny element europejskiej współpracy terytorialnej w UE. Strategia Karpacka wzmacniałaby współpracę w osi północ-południe jednocześnie będąc częścią inicjatywy Trójmorza. Aktualnie UE ma 4 strategie makroregionalne: Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego (2009), Strategia UE dla Regionu Dunaju (2011), Strategia UE dla Regionu Adriatycko-Jońskiego (2014), Strategia UE dla Regionu Alpejskiego (2015).
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych