pc
Modernizacja linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie będzie impulsem do rozwoju gospodarczego regionu i poprawi komfort życia jego mieszkańców - ocenił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Podkreślił, że projekt wpisuje się m.in. w programy "Czyste powietrze" i "Dostępność Plus".
Umowę na dofinansowanie odbudowy linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnącej obok Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, podpisano w środę w stolicy Górnego Śląska podczas konferencji podsumowującej dotychczasową realizację rządowego Programu dla Śląska. Przy podpisaniu umowy obecni byli m.in.: premier Mateusz Morawiecki i minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, który poinformował, że projekt dobrego połączenia kolejowego konurbacji śląskiej z lotniskiem w Pyrzowicach wart jest ponad 741 mln zł.
Uczestniczący w środowej konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział, że w obecnej unijnej perspektywie finansowej w woj. śląskim przeznaczono blisko 9,5 mld zł na projekty w zakresie transportu kolejowego. Jednym z przedsięwzięć jest modernizacja linii kolejowej nr 182.
"To przedsięwzięcie, na które Śląsk oczekiwał, które było wielokrotnie obiecywane, wielokrotnie odkładane, a my będziemy je teraz realizowali. Jest to również przedsięwzięcie, które wpisuje się w wiele innych programów" - podkreślił wiceminister. Tłumaczył, że elektryfikacja linii i zastąpienie trakcji spalinowej elektryczną spełnia założenia programu "Czyste powietrze", zaś stworzenie infrastruktury pasażerskiej w pełni dostępnej do osób niepełnosprawnych oznacza praktyczną realizację założeń programu "Dostępność plus".
"Będziemy też podnosili prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich do 140 km na godzinę i pociągów towarowych do 80 km na godzinę, jak również nośność torów (...). To oznacza, że linia uzyska takie parametry, które skłonią mieszkańców, żeby korzystać z dobrej oferty przewozowej i przesiąść się z samochodów na kolej, oraz skłonią przedsiębiorców, żeby nadawali swoje ładunki przy pomocy tej linii" - mówił Bittel.
Jego zdaniem dzięki tego typu przedsięwzięciom coraz wyższy jest rozwój gospodarczy i komfort życia mieszkańców.
Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice lotniska w Pyrzowicach. W ramach projektu zrewitalizowanych zostanie blisko 49 km linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznica do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznica w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km. Zmodernizowanych zostanie osiem przystanków kolejowych, 11 peronów zostanie przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych, a na 19 przejazdach wykonane zostaną prace związane z poprawą bezpieczeństwa.
Linia powstanie jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.
Wiceminister Bittel poinformował, że w ramach wartego prawie 67 mld zł Krajowego Programu Kolejowego obecnie zaangażowanych jest ok. 60 proc. środków. "Zrealizowano inwestycje za 6,5 mld zł, a przedsięwzięcia za ponad 32 mld są w realizacji" - mówił Bittel. Podkreślił, że polski wysiłek w tym zakresie doceniany jest także w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. "Myślę, że mamy wsparcie już na kolejną perspektywę, aby uzyskać jak najlepszy pakiet finansowy dla szeroko rozumianego transportu" - ocenił wiceminister infrastruktury.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu