• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bittel: Cyfrowa łączność dla kolei, CPK i Via Carpatia to najważniejsze projekty infrastrukturalne

ew

14.06.2018 13:28 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bittel: Cyfrowa łączność dla kolei, CPK i Via Carpatia to najważniejsze projekty infrastrukturalne

Partnerzy portalu

Bittel: Cyfrowa łączność dla kolei, CPK i Via Carpatia to najważniejsze projekty infrastrukturalne - GospodarkaMorska.pl

Budowa cyfrowego systemu łączności dla kolei, Centralny Port Komunikacyjny i budowa trasy Via Carpatia, to najważniejsze prowadzone obecnie projekty infrastrukturalne w Polsce - ocenia wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

"Z całą pewnością bardzo ważną inwestycją rozpoczynającą się w tym roku będzie cyfrowa łączność dla kolei GSM-R. W sposób bezpośredni będzie wpływać na poziom bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej" - powiedział Bittel w czwartek podczas debaty otwierającej VI Kongres Infrastruktury Polskiej.

"Również ważną inwestycją jest Via Carpatia i Centralny Port Komunikacyjny. CPK to inwestycja, która będzie zmieniała oblicze infrastrukturalne naszego kraju, co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości" - stwierdził minister, pytany o najważniejsze inwestycje infrastrukturalne w Polsce.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały pod koniec marca umowę o wartości ponad 2 mld zł na budowę systemu łączności cyfrowej dla kolejnictwa - GSM-R. Dzięki temu, w ciągu pięciu lat system ten zostanie zainstalowany na 13 tys. 600 km linii kolejowych w Polsce.

GSM-R (GSM for Railways) jest systemem łączności cyfrowej opartym na standardzie GSM, który został zaprojektowany w celu zapewnienia komunikacji w transporcie kolejowym. Umożliwia transmisję głosową, potrzebną do prowadzenia ruchu oraz transmisję danych dla potrzeb np. Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS poziom 2.

W system GSM-R zostało wyposażonych już ok. 1,6 tys. km linii, w tym odcinki linii E-30 Bielawa Dolna – Opole, linia E-65 Warszawa – Gdynia, E-20 Kunowice – Terespol oraz nr 1 i 17 Warszawa – Łódź.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Łodzią a Warszawą i być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Port powstanie na ok. 3 tys. ha. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. Wartość inwestycji szacowana jest na 30-35 mld zł.

Via Carpatia to trasa, która będzie biegła wzdłuż wschodniej granicy Polski i ma liczyć łącznie około 730 km. Budowa całego polskiego odcinka Via Carpatii to koszt szacowany na ok. 30 mld zł. Ma on powstać do 2025 roku.

Via Carpatia nazywana jest "drogą życia" dla regionów wschodnich: Podkarpacia, Lubelszczyzny, Warmii i Mazur oraz Podlasia, czyli regionów wykluczonych komunikacyjnie. Zainteresowanie trasą, która ma połączyć północ i południe Europy, wykazują nawet kraje Bliskiego Wschodu, bo byłby to nowy korytarz, który zwiększyłby dla nich dostępność państw Europy i skalę wymiany handlowej między tymi częściami świata.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.